Skrevet af Victor Gade
At have engagement og interesse i det lokale er du ikke alene om. Ifølge en rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen har lokale ugeaviser i hele Danmark samlet set har ugentlig kontakt med ca. 2,3 millioner danskere. Men med nyhedslæsernes forsatte vandring over til internettet, er den lokale nyhedsdækning udfordret.
Et tveægget svær
For en lokal avis som Vores Brabrand, er forholdet til Google og Facebook et tveægget sværd. På den ene side er en lokal avis afhængig af at kunne bruge sociale medier til at når ud til, og interagere med sine læsere. Facebookgrupper og hjemmesider er suveræne til at skabe sammenhold i det lokale, og forstærke en fælleskabsfølelse. På den anden side dikteres avisens digitale tilstedeværelse, på Google og Facebooks præmisser. En konsekvens af dette er, at al reklameindtjening går til Google og Facebook. Avisen kan ikke bero på reklamekroner som en indtjeningskilde.
Den lokale nyhedsdækning skal tilpasse sig
Lokale ugeaviser kommer gratis i din postkasse, men betyder også, at de udelukkende lever af annoncekroner. Ved at sælge reklameplads i den fysiske avis til lokale butikker, har ugeavisen mulighed for at holde sig kørende. Men i en tid hvor flere og flere læsere modtager deres nyheder på internettet, søger lokale butikker over på medier som Facebook og Google for at bruge deres reklamepenge. De tabte annoncekroner til Facebook og Google ser Anya Wissendorff, lokalredaktør for Odder Avis som den største og mest aktuelle udfordring for de lokale ugeaviser: ”Vi mærker klart en nedgang i salget af annoncer, og det er pt uklart hvordan man skal løse problemet”. Jysk Fynske Medier er Danmarks største udbyder af lokale ugeaviser, med ejerskab over 63 ugeaviser. Det fremgår i koncernens budgettering at ugeavisernes annonceomsætningen i perioden 2014-2021 er lige godt halveret. Dette drastiske fald understreger den hurtige udvikling, samt omfanget heraf.
Abonnement, abonnement, abonnement
Fraværet af annonceindtjening betyder at abonnomentsbetaling er blevet alfa og omega for avisernes forretningsmodel. Et lokalt medie som Vores Brabrand holdes kørende af abonnementsindtjening. Abonnementsbetaling er over hele linjen på det danske avismarked, blevet altafgørende for økonomisk overlevelse. Abonnementsindtjening fungerer sammen med statsstøtte, som en solid indtjeningskilde for især landets store dagblade og til dels regionale aviser. Det er dog ikke alle landets aviser som modtager statsstøtte, heriblandt lokale aviser. Lokale aviser, hvis foretningsmodel er bygget op på abonnementsbetaling er det således en udfordring at for tingene til at køre rundt. Grundet de manglende annoncekroner, er det således ikke muligt at udgive gratis artikler.
“Folk skal vænne sig til, at journalistisk arbejde koster penge”
Wissendorff mener at den gennemsnitlige danske nyhedslæser ikke føler at nyheder skal koste penge. “Det handler om at få folk skal vænne sig til, at journalistik koster penge”. Man kan nemt tilgå gratis informationer og nyheder på internettet, hvilket Wissendorff mener er med til at påvirke folks holdning til abonnementsbetaling. Hun mener, at der skal ske et overordnet skift i folks mentalitet mod værdien af det journalistiske arbejde, og hertil det at tegne et abonnement.