I lektiecaféen Tusindfryd på Gellerup Bibliotek lærer de unge, at det er bedre at prøve end at give op. De frivillige og de faste brugere af caféen er glade for tilbuddet, men besøgstallet er faldende.
af Nanna Laugaard Pedersen, Miriam Brems og Marie Louise Holm Møller
Marwa bøjer sig ind over sin computer, imens hendes øjne scanner dagens lektier. Hun går i 9. klasse på Bavnehøj Skole, og selvom hendes skole tilbyder lektiehjælp, bruger hun lektiecaféen Tusindfryd på Gellerup Bibliotek flere gange om ugen.
”På skolen kan jeg få hjælp til at forstå opgaverne, men deres lektiehjælp varer kun 45 minutter og er kun to gange om ugen. Fordelen ved at komme her i Tusindfryd er, at jeg kan nå at blive færdig med lektierne, fordi der er åbent i to timer hver dag.”
Nogle gange kommer hun bare for at nyde arbejdsroen i lokalet, hvor ”der ikke er nogen søskende, der forstyrrer,” men for det meste kommer hun for at få hjælp til tysk- eller historielektier. I dag er det også tyskopgaver, der fylder computerskærmen, og det hårde arbejde betaler sig.
”Min karakter i tysk er kommet op på 7 nu. Jeg håber, at jeg kan komme op på 10 inden eksamen til sommer,” smiler hun.
”Så skal der arbejdes hårdt!” udbryder lektiehjælper Søren Bautrup med et glimt i øjet. Han sætter sig ned ved siden af Marwa for at hjælpe hende med opgaverne.
Bedre at prøve end at give op
Søren Bautrup er pensionist og har været frivillig lektiehjælper i Tusindfryd i mere end fem år. Han kan se, at de elever, som kommer meget i lektiecaféen, udvikler sig hen over et skoleår.
”Det giver dem faglig og personlig selvtillid at komme her. Vi er med til at give dem et skub og lære dem, at det er bedre at prøve end at give op.”
En af de andre lektiehjælpere i caféen i dag er pensionisten Lis Kristiansen.
Inden hun gik på pension, var hun folkeskolelærer og underviste elever med dansk som andetsprog. Hun var ikke klar til at slippe den målgruppe, da hun forlod arbejdsmarkedet.
“Jeg vil gerne gøre nytte, og det at hjælpe andre gør mig glad. Det ligger mit hjerte meget nær,” smiler hun.
Hun har været frivillig i Tusindfryd i et halvt år, men hun oplever ikke, at alle rykker sig fagligt. En mor og hendes to sønner kommer fast om onsdagen, men de udvikler sig ifølge Lis Kristiansen ikke så meget.
”Moren taler arabisk med sønnerne, og det er ikke optimalt.”
Faldende besøgstal
Der kommer typisk ti elever i lektiecaféen hver dag, men det tal har før været meget højere, fortæller Søren Bautrup.
”Tallet er gået nedad over de seneste par år, men vi ved ikke helt hvorfor.”
Lektiehjælperne har overvejet flere mulige forklaringer. For eksempel har både Dokk1, Hassle og Viby bibliotek oprettet lektiecaféer. Skoleeleven Marwa foreslår, at det også kan skyldes de lektiecaféer, der er kommet på skolerne efter folkeskolereformen.
”Tidligere havde vi også mange elever fra Langkaer Gymnasium, som vi hjalp med både lektier og de tungere opgaver. Dem ser vi ikke mere,” fortæller Søren Bautrup.
Det kan skyldes, at gymnasiets elever i højere grad søger faglig hjælp til de store opgaver i skolens egen lektiecafé, mener Marie Kongskov, som er vicerektor på Langkaer Gymnasium. Gymnasiets lektiecafé har ligesom Tusindfryd åbent alle ugens hverdage undtagen fredag.
Fakta om lektiecaféen Tusindfryd
|