Vores Brabrand er dit lokale nyhedsmedie om alt det, der foregår i Brabrand. Men hvor meget ved du egentlig om mediet – og manden bag det? Læs med her og bliv klogere på Vores Brabrand.
Af Mikkel Habekost
Vores Brabrand knytter beboere tættere sammen
Peter From Jacobsen er stifteren og drivkraften bag Vores Brabrand. Et medie han har skabt for at pleje fællesskaberne i lokalområdet og for at sprede alle de gode historier, som området har at byde på.
”Det er målet, at Vores Brabrand skal skabe samhørighed på tværs af baggrunde, levestandarder og områder. Jeg håber, at Vores Brabrand kan være med til at give et indtryk af, at ens lokalområde i Brabrand er større end bare den gade, man bor på,” forklarer Peter From Jacobsen.
Vores Brabrand får ugentlig mange tusinde visninger, og den tilknyttede Facebook-side har hele 2.500 følgere. Dermed må man sige, at Vores Brabrand fanger en stor del af lokalområdet. Derfor lykkedes det også for mediet at samle folk, der ellers ikke vil have noget at samles om.
”Du kan være helt sikker på, at der er nogle af de personer, der mødes i det digitale fællesskab, der havde haft svært ved at blive samlet i et fysisk fællesskab fra start. Vores Brabrand er en rigtig fin platform til at gøre noget sammen,” siger stifteren af mediet.
Manden bag mediet
Det er som nævnt Peter From Jacobsen, der er stifter og indehaver af Vores Brabrand, men hvem er Peter From Jacobsen egentlig? Det er ikke tilfældigt, at det netop er Peter From Jacobsen, der har startet dette medie. Stifteren har nemlig mangeårig erfaring fra DMJX, Danmarks Journalisthøjskole, hvor han gennem en længere periode havde fokus på lokale medier og lokaljournalistik. Vores Brabrand blev altså stiftet af en person, der i den grad var klædt godt på til opgaven. Peter From Jacobsens viden om lokaljournalistik var netop det, der fik ham til at se behovet for kvalitetspræget lokaljournalistik.
”Jeg har kunnet se, at de primære lokale medier var dagbladet og ugeaviserne. De to modeller har det jo svært, hvilket især gælder de annoncefinansierede ugeaviser,” forklarer Peter From Jacobsen.
Vores Brabrand opstod netop på grund af denne efterspørgsel for nyhedssites, hvilket resulterede i Vores Brabrands lancering i 2017. Timingen var bestemt ikke tilfældig, og man kan argumentere for, at Peter From Jacobsen i den grad havde fingeren på pulsen. Ifølge Kulturministeriets rapport om mediernes udvikling, var det nemlig blot året efter stiftelsen af Vores Brabrand, at nyhedslæsningen på online nyhedssites overhalede brugen af dagblade.
Mindre medie, mere lokalt
Peter From Jacobsen mener, at Vores Brabrand har nogle styrker, hvor de store medier slet ikke kan være med.
Den lokale nyhedsskribent forklarer, ”Som et småt medie kan Vores Brabrand følge den samme lokale historie med 10-12 opdateringer, hvor de store medier kun vil skrive om det én gang. På den måde giver Vores Brabrand mulighed for, at læserne kan følge med i deres lokalområde og følge de konstante udviklinger.”
Århus Stiftstidende er et af de store medier, der dækker Aarhus. Lokalavisen har ifølge Lex.dk 52.000 daglige online læsere samt 32.000 daglige avislæsere. Med et indbyggertal på ca. 350.000 beboere i Aarhus kommune er det klart, at et stort medie som Århus Stiftstidende ikke kan komme med dusinvis af opfølgninger på de ting, der sker i de mindre lokalområder. Det er netop her, at Vores Brabrand danner rammer for et helt særligt digitalt fællesskab, dels på grund af mediets størrelse og dels på grund af de dækkede historiers lokale karakter.
Opfordrer andre til at gøre det samme
Peter From Jacobsen nyder sin aktive dækning af lokalområdet i Brabrand, men kommer ikke til at lave lignende projekter med andre geografier som fokus.
”Jeg har kunnet mærke, hvor vigtigt det er at have fingeren på pulsen i det område, som man dækker. Derfor kan jeg ikke forestille mig at starte et nyt projekt fra bunden,” siger Peter From Jacobsen.
Skribenten, stifteren og indehaveren af Vores Brabrand kommer dog med en stærk opfordring til enhver, der går med tanker om et lignende medie i deres lokalområde.
”Jeg vil opfordre enhver journalist, der har lyst til at skabe interesse for sit lokalområde, til at kaste sig ud i samme rejse som mig. Jeg skal ikke være tovholder på det, men jeg vil meget gerne hjælpe, og jeg står altid klar til at blive spurgt til råds,” afslutter Peter From Jacobsen.
Vores Brabrand dyrker lokalområdet, samtidig med at være økonomisk bæredygtigt. På mange måder kan mediet beskrives som en succes, der udfylder en afgørende rolle i lokalområdet. Peter From Jacobsen er overbevist om, at der findes masser af fantastiske historier i landets andre lokalområder, og opfordrer derfor andre journalister til at dyrke deres respektive geografier.