”Det er en stille – meget stille og rolig hverdag.” Sådan lyder det fra Runa Busk, der er pædagogisk leder i Legehuset. Coronavirussen har gjort, at mange daginstitutioner har været nødsaget til at lukke ned. Det gælder dog ikke for Legehuset. De er nemlig en af de institutioner, der lige nu tilbyder nødpasning.
Af Signe Thiim Ebbesen, Katja Grande og Tríona Bartholdy
Det er en fredelig morgen i den integrerede institution Legehuset i Skjoldhøj Dagtilbud. Runa Busk åbner op for stedet klokken 6:30 som normalt, men de første børn kommer først lidt senere. Derfor har hun god tid til at gøre klar til at tage imod de første børn.
Det er en meget anderledes hverdag, der venter både børn og pædagoger i Legehuset i denne tid. Legehuset har nemlig kun åbent, da de er en af de institutioner, der har åbent for nødpasning. Den 11. marts 2020 udtalte statsminister Mette Frederiksen til et pressemøde, at daginstitutioner blandt andre skulle holde lukket som følge af Covid-19.
Derfor har regeringen indført nødpasning for de familier, der virkelig har brug for det.
”Nødpasning er for forældre, som har særlige behov for pasning. Det kan være, fordi de enten er læger, sygeplejersker eller i private virksomheder,” udtaler Runa Busk.
Få børn
Antallet af børn er dog ganske undervældende. Daginstitutionen har nemlig kun haft mellem et og fire børn indtil videre. Det er et ganske lavt tal for hele dagtilbuddet, der består af 10 afdelinger.
”Det synes jeg faktisk er rigtig flot, for det viser, at forældrene har forstået alvoren i det her, og at vi skal stå sammen og hjælpe hinanden med at bryde de her smittekæder,” udtaler hun om antallet af børn.
Hverdagen ser derfor ikke ud, som den plejer i Legehuset. Runa Busk ser dog heldigvis en del positive ting ved situationen.
”Der er virkelig plads til at følge barnets perspektiv, som vi jo ifølge dagtilbudsloven skal. Vi har blandt andet haft plads til at lave en masse lækkert sprogarbejde med børnene, så det har været super godt,” siger hun.
Masser af tid
Runa Busk påpeger også, at de medarbejdere, der går hjemme ikke holder fri. De pædagogiske ledere har sendt små opgaver ud til deres medarbejdere, som de skal udføre hjemmefra. Det drejer sig om alt fra pædagogiske mål for det enkelte barn og pædagogiske tiltag, der skal sættes i værk for barnets trivsel, læring og dannelse til dagplejerne, der skal have luftet dyner og vasket legetøj.
”Det har de jo rigtig god mulighed for at ordne nu,” påpeger hun.
Legehuset forsøger at følge de daglige rutiner. De spiser formiddagsmad, som de plejer, imens de sidder og har samtaler omkring det. Maden er i dag medbragt hjemmefra, hvilket de heller ikke er vant til.
Efter formiddagsmaden går turen udenfor, hvor der både er mulighed for at lege på institutionens egen legeplads, eller en af de andre to institutioner, der ligger lige ved siden af. De børn, der har behov for det, kan her også få en middagslur. Nogle af børnene kan være kørt trætte efter at have været intensivt sammen med pædagogen. Det gælder også for dem, der normalt ikke sover middagslur.
”Så rutinerne er der, men selvfølgelig er de anderledes,” fortæller Runa Busk om den nye dagligdag.
En anderledes hverdag for alle parter
Børnene lægger også mærke til den noget anderledes hverdag.
”Selvom børnene kun er tre år, så er de jo opmærksomme på, at kammeraterne ikke er her,” siger Runa Busk og fortsætter: ”Vi sørger selvfølgelig for, at det er kendte voksne, men de mangler jo også de andre voksne.”
Efter de børn, der har sovet til middag, vågner engang over middag bliver børnene hentet, hvilket også sker tidligere end normalt. Det er altså en anderledes hverdag i Legehuset for voksne såvel som børn.
”Vi tilpasser os så meget efter børnenes behov. Som dagtilbudsloven siger, så følger vi barnets perspektiv, hvilket vi også gør normalt, men det er nemmere at følge ét barns behov end 45 børns,” siger Runa Busk.