Hver morgen køres størstedelen af børnene i Gellerup til skoler uden for lokalområdet. Prisen for denne ordning er høj, men den forbedrer ikke elevernes karaktergennemsnit. En ny skole i Gellerup kan være løsningen, mener byrådsmedlem Keld Hvalsø.
Af Nanna Laugaard Pedersen og Marie Louise Holm Møller
Nordgårdskolen fungerede i 38 år som Gellerups lokale folkeskole. Den blev lukket i 2008, og det mener byrådsmedlem Keld Hvalsø fra Enhedslisten var en fejl.
“En skole er helt central for at bygge et lokalområde op. At rive Nordgårdskolen ned og splitte alle eleverne fjernede noget af sammenhængskraften i lokalområdet,” fortæller Keld Hvalsø.
Når eleverne hver dag skal bruge mange timer alene i en bus, påvirkes deres sociale netværk.
“Det bliver sværere at fastholde folk i fritidsaktiviteter og sværere at lege med naboen,” forklarer Keld Hvalsø og fortsætter:
“Læringsmæssigt bliver man ikke bedre af at blive kørt til eksempelvis Mårslet eller Risskov. De elever, der har gået i skole i lokalområdet, klarer sig lige så godt.”
Fakta om busordningen:
Kilder: Danmarks Radio og Aarhus Kommune |
Fordelene ved en lokal skole
Keld Hvalsø mener, at en skole i lokalområdet kan være med til at tiltrække flere tilflyttere.
“Når børnefamilier skal vælge, hvor de skal bo, så bliver der kigget på uddannelsesmulighederne. Har man nem adgang til skolen? Fungerer den godt? Der skal være en skole i Gellerup, som børn kan blive glade for, og som kan være med til at løfte området.”
Hvis børnene fra Gellerup går i skole i lokalområdet, kan det også gøre det lettere for forældrene at involvere sig i deres børns skolegang. Og netop forældresamarbejde er vigtigt for børnenes faglige udvikling, mener Dorthe Helms, som er læsevejleder på Tovshøjskolen.
Hun kan tydeligt mærke, at det har en positiv effekt på elevernes sproglige udvikling at involvere deres forældre. Og hun håber, at forældrene vil involvere sig endnu mere i deres børns skolegang i fremtiden.
Ikke en mirakelløsning
For at en ny skole i Gellerup skal blive en succes, kræver det en god skoleledelse og en række initiativer, som sikrer, at børnene kan komme til at fungere godt, mener Keld Hvalsø.
Det er dog ikke en mirakelløsning at oprette en ny skole i Gellerup, og en ny skole betyder ikke nødvendigvis, at busordningen kan afskaffes helt, tilføjer han. Der skal sættes ind på flere områder, og især forældrene spiller en vigtig rolle.
“Der er en gruppe dårligt fungerende børn i Gellerup, hvis forældre har en meget svag forældreevne. Det er en udfordring, som vi bliver nødt til at tage op uanset skole. Skolen er ikke det eneste svar, men det er en del af svaret,” uddyber Keld Hvalsø.