Finn Varbergs forretning består i at sælge antikvariske bøger. Men han har større ambitioner, når det kommer til lokalområdet.
Af: Greta Abromaityte og Ida Møller, 14-04-2021
Midt i Brabrand, på J. P. Larsens vej, ligger Finn Varbergs bogantikvariat Budstedet. Udover at forhandle med bøger – både fysisk og på nettet – holder ejeren af kulturelle arrangementer. Og fokusset ligger her ikke på at tjene formuer på kulturlivet:
“Min omsætning er jo fin med netsalget, og så skal jeg ikke bekymre mig så meget om at tjene så meget på arrangementerne,” siger Finn Varberg.
Netop af den grund opstod Kulturstedet Brabrand. Budstedet skulle blive til et sted, som kan danne rammer for forskellige kunstudstillinger, koncerter og samvær for lokalområdet.
Selvom Kulturstedet Brabrand ikke har kunnet fuldføre sin mission i den seneste tid, har de før afholdt både koncerter, foredrag og lånt lokaler ud til blandt andet den lokale læsekreds. Til efteråret 2021 er der endda forfatterbesøg på programmet.
Brabrand synes det perfekte område til Budstedet. Det mener Finn Varberg i hvert fald selv:
“Hvis man har en lille butik nede i midtbyen, skal man jo betale meget mere i husleje, og man kan slet ikke have så mange bøger. Man skal sælge meget hurtigere for at kunne omsætte, og udvalget ville slet ikke være det samme”.
Han påpeger også, at de lokale beboere er interesserede i kultur. Nogle gange kommer der dog mennesker forbi, som er meget overraskede over, at de hele tiden har haft “et antikvariat i baghaven”, som Finn Varberg selv beskriver det.
Finn Varberg har boet i Brabrand i de sidste cirka 40 år, men har ejet antikvariatet i syv år. I begyndelsen var det ikke kun bøger, han handlede med, men et udvalg af forskellige ting. Og da meget af handlen foregik ved auktioner, synes navnet ’Budstedet’ passende.
I dag er Budstedet sammenlagt med Jydsk Antikvariat, som var ved at lukke, da Finn Varberg opkøbte det.
Mens de fleste af Finns kunder er lokale fra området, kommer der til tider også folk langvejs fra. Det er især de kunder, som har opdaget butikken online og vil gå på opdagelse i den, eller kunder, som søger noget mere specifikt, fortæller Finn Varberg:
“Flere gange er der kommet nogle helt fra udlandet. Den seneste udenlandske kunde, jeg lige kan huske, har været fra Tyskland. Men ellers kommer kunderne jo fra hele landet”.
Pandemien har sat en midlertidig stopper for det kulturelle. Til gengæld er onlinesalget af bøger steget, siger Finn Varberg. Han samarbejder både med Saxo, men fører også sin egen hjemmeside, hvor man kan bestille bøgerne. Finn Varberg sidestiller sin forretning med andet online salg under pandemien – der har været en stigende tendens for de fleste.
Men Finn Varberg lægger stor vægt på at få kulturelle arrangementer bragt på banen igen. Lige nu har han plads til lige omkring 50 tilskuere til en koncert eller et foredrag. Det vil han gerne fordoble.
“Forretningen er fin, jeg skal ikke fokusere meget på indtjening ved arrangementerne. Så der skal bare ske nogle ting, som ikke larmer, og som er hyggelige at komme til”, siger Finn Varberg om fremtidsplanerne.