Folkesundhed Vest i Gellerup har ansatte med forskellige uddannelser indenfor sundhed, og samtidig taler de deltagernes sprog. Her vil man gøre en forskel for de mennesker, som ikke kan deltage på andre kurser om sundhed, fordi de har behov for en særlig indsats til at finde vej i sundhedssystemet.
Af Julie Holme Pedersen
Forestil dig at du er i et fremmed land. Du har svært ved at forstå og finde vej i sundhedsvæsnet og kan ikke kommunikere med de lokale. Du har en skavank eller en sygdom. Du forstår ikke hvad læger og andet sundhedspersonale fortæller dig. Hvis du er så heldig at have en tolk med, er vedkommende ikke sundhedsuddannet og er derfor ikke i stand til at forklare omfanget af din sygdom.
Det kan være en kilde til stor frustration. Men sådan er virkeligheden ikke desto mindre for nogle flygtninge og migranter i Danmark. Det vil Folkesundhed Vest ændre på, der arbejder de for at mindske den sociale ulighed i sundhedsvæsnet. ”Vi vil gerne være med til at sikre at alle borgere i Aarhus Kommune har mulighed for at arbejde med deres sundhed,” forklarer Sussie Østerby, konstitueret leder af Folkesundhed Vest.
Vil bygge bro
En tredjedel af de der kommer i Folkesundhed Vest bor i nærområdet. Ifølge samvirket i Gellerup og Toveshøj var over 80 % af alle beboerne i området mennesker med flygtninge- og indvandrerbaggrund fra ikke-vestlige lande i 2016. Folkesundhed Vest har sundhedsuddannede medarbejdere, som taler henholdsvis dansk, arabisk, tyrkisk, somalisk og persisk. De fungere som rollemodeller og bygger bro mellem deltagerne og et, for nogen uforståeligt dansk sundhedssystem.
Første kontakt
Et forløb på Folkesundhed Vest starter med en henvisning fra egen læge, sagsbehandler eller ved eget fremmøde på stedet. Alle gennemgår en indledende samtale, som skal hjælpe med at spore ind på behov og problematikker.
På den måde planlægges et passende forløb. Hvis der er behov for sprogstøtte kan der tages hensyn til det, så alle parter opnår den bedste mulige forståelse.
Det videre forløb
Folkesundhed Vest tilbyder både gruppe og individuelle forløb, indenfor en bred kursusvifte. De mest benyttede kurser er knyttet til livsstilsrelaterede sygdomme, herunder type 2-diabetes, hjertekarsygdomme, lænd- og rygsmerter, overvægt og motionsuvanthed.
Hvert forløb har en varighed af normalt ti møder. For at kurserne skal virke optimalt er det vigtigt med et stabilt fremmøde. Sussie Østerby fortæller, ”Vi ringer eller sender sms’er på dagen for at minde deltagerne om møderne. Og vi har eksperimenteret med videohilsner, men det er vi gået lidt fra igen.”
Påmindelserne skal gøre det lettere for deltagerne at komme afsted, det hjælper på hukommelsen. Og så er det væsentligt at nogen forventer deres ankomst, på den måde kan forløbene lettere konkurrere med dagligdagens andre gøremål.
Folkesundhed Vest arbejder sammen med resten af lokalområdet, hvor de er fælles om at skabe en mere fuldkommen indsats. Nogle gange er der andre tilbud, som passer bedre til deltagerens behov, så sender man dem videre. ”Det er vigtigt at tilbuddene i lokalområdet supplerer hinanden, og at de ikke kommer til at virke som konkkurrende tiltag,” understreger Sussie Østerby.
Sundhed i øjenhøjde
For Sussie Østerby og resten af de ansatte på Folkesundhed Vest er visionen klar.
”Vi vil gøre sundhed letforståeligt og lettilgængeligt. Sundhed må ikke være elitær! I stedet vil vi skabe bevægelsesglæde, fællesskaber og nærværende rollemodeller.”