
En større gruppe personer gik tirsdag eftermiddag rundt på Åby Ringvej og flere andre veje, hvor de demonstrerede og gik rundt med palæstinensiske flag. Det endte med 15 anholdelser – og senere på aftenen blev der kastet med sten og skudt med raketter mod politiet på Jettesvej.
I de sidste par dage har grupper af mænd stået bag spontane demonstrationer på og omkring Silkeborgvej og andre lokale veje. Tirsdag eftermiddag foregik det primært omkring ringvejen og Gudrunsvej, hvor de flere gange gik ud midt på vejen og skabte kø og trafikale gener.
Demonstrationen var ikke anmeldt, men politiet var forberedt og havde hurtigt en del betjente i området, og de fulgte personerne tæt.
Flere af de fremmødte opførte sig aggressivt – blandt andet en 31-årig mand, der bankede sin hånd ned i kølerhjelmen på en personbil, der fik en bule ved slaget. Den 31-årige blev derfor sigtet for hærværk, fortæller Østjyllands Politi i døgnrapporten.
Det lykkedes i første omgang politiet at få dem væk fra vejen, men da en lille gruppe lidt senere forsøgte at stille sig derud igen, fik de et påbud om at blive i vejkanten. Da de ikke efterkom påbuddet og forsøgte at gå ud på vejen igen, blev de frihedsberøvet på politiloven.
I alt 15 personer blev holdt tilbage, og 12 af dem blev kørt ind på politigården, hvor de blev sigtet for at forstyrre den offentlige orden. De tre resterende var mindreårige, og de blev derfor løsladt på stedet. De sociale myndigheder og deres forældre blev underrettet.
To 29-årige mænd anholdt
Tirsdag aften kort før kl. 22 fik Østjyllands Politi en anmeldelse om, at flere personer gik maskerede rundt omkring Jettesvej, og der var en generel uro i området.
Flere patruljer var kort efter på stedet, og de blev mødt af en gruppe aggressive, unge mænd, der råbte efter politiet. Der blev blandt andet kastet med sten og affyret fyrværkeri efter betjentene.
En hundepatrulje spottede en lille gruppe unge mænd, der råbte til hinanden, at de ville hente nogle flere sten, og da mændene løb om bag en bygning og hen til en bunke sten, løb patruljen efter.
Hundene blev sluppet fri, og de fik fat i to af personerne – to 29-årige mænd. Begge blev anholdt og sigtet for forsøg på vold mod polititjenestemand. Den ene af dem blev desuden sigtet for fornærmelig tiltale mod en polititjenestemand, da han råbte flere ukvemsord efter betjentene.
I løbet af et par timer blev der roligere i området, og omkring midnat blev der vurderet, at der ikke længere var brug for ekstra politi derude.
Politiet vil være “meget synlige”
Østjyllands Politi efterforsker nu tirsdagens hændelser og vil blandt andet kigge videoovervågning igennem for at finde frem til flere af de personer, der brugte kasteskyts mod politiet. Ingen betjente kom noget til i forbindelse med indsatsen.
“Det er en fuldstændig uacceptabel adfærd, som vi på ingen måde vil tolerere. Vi gør, hvad vi kan for at finde frem til så mange af gernings-mændene som muligt, og så vil vi de kommende dage have ekstra patruljering i området,” siger politiinspektør Brian Voss Olsen.
“Derudover har vi jo allerede vores gode lokalbetjente, der færdes dagligt i Brabrand, og de vil have en øget opmærksomhed på nogle af de personer, som vi mistænker for at stå bag,” siger han.
“Det tyder på, at vreden var rettet mod politiet, og det var vores betjente, de var konfrontatoriske overfor, men det er jo klart, at den slags episoder skaber utryghed i området. Derfor kommer vi til at være meget synligt til stede både eftermiddags-, aften- og nattetimer”.



