Skolegården og omgivelserne omkring Sødalskolen er under forandring. De første små skridt bliver taget i disse dage, hvor en ny gyngehave bliver indrettet på græsområdet ud mod Louisevej.
Gennem årene har Sødalskolens personale og elevråd snakket om, hvordan den langstrakte og lidt vindblæste skolegård kunne udvikles. Sødalskolen valgte tidligere i år at hyre arkitektfirmaet Gustin Landskab til at lede processen.
”Firmaet har udviklet en del skolegårde før og blev meget grebet af udfordringen på Sødalskolen, der jo er tegnet af Friis og Moltke og efter arkitekternes mening har nogle fine linjer,” fortæller pædagogisk leder Mikkel Holm, som selv har været ansat på skolen det seneste halvandet år.
Resultatet er blevet en helhedsplan opbygget i en række mindre moduler. Det betyder, at Sødalskolen skridt for skridt kan bevæge sig i den rigtige retning, i takt med, at der er penge til at finansiere arbejdet.
”Det er en stor mundfuld for os, og vi ved ikke helt, hvor hurtigt vi kan realisere planen. Men vi håber, at vi løbende kan skabe små forandringer”, siger Mikkel Holm.
Nye gynger og hængekøjer
Forleden blev det første spadestik taget til en såkaldt gyngehave, der vil blive etableret på et plateau foran A-fløjen. I starten af januar vil man fra Louisevej kunne ane resultatet af anstrengelserne:
Der bliver skabt et nyt område for de yngste elever, hvor de kan gynge, slappe af i hængekøjer, hoppe rundt på et blødt underlag og sidde og snakke på nye bænke.
Desuden bliver der også skabt de første forandringer af den nuværende skolegård – i form af streger og bogstaver, der både kan anvendes af børnene i frikvarter og i forbindelse med undervisningen.
”Vi forestiller os, at skolegården mere og mere vil blive et rum for både leg og læring. Vi vil blandt andet gerne have mulighed for at kunne forlade klasselokalet og fortsætte undervisningen udendørs”, forklarer Mikkel Holm.
I den kommende tid vil man udefra kunne se Sødalskolens omgivelser ud mod Louisevej forandre sig yderligere. Blandt andet bliver skolens cykelskur flyttet, sådan at der kan skabes en mere åben og indbydende indgang til skolen.