Et samlet Aarhus Byråd er nu klar til at lægge pres på en kommende ny trafikminister for hurtigst muligt at få etableret et togstop i Brabrand. Det siger rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, som også bringer en gammel idé tilbage på banen igen: Et park and ride-anlæg ved Årslev.
Når landet i løbet af få uger får en ny regering, vil den kommende trafikminister hurtigt få en henvendelse fra Aarhus med ønske om hurtig etablering af et trinbræt i Brabrand. Det lover rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang:
”Med det meste af byrådet i ryggen er vi klar til at lægge massivt pres på Christiansborg. Så snart der igen er en minister på området, kommer der en henvendelse fra Aarhus,” siger han.
En ny Brabrand Station er allerede en del af statens Infrastrukturplan 2035, hvor der er afsat 100 mio. kr. til projektet. Problemet er, at det først ventes realiseret i 2031.
Borgergruppen Brabrand på Skinner presser sammen med Brabrand Erhvervsforening og Brabrand-Årslev Fællesråd på for hurtigere at få etableret et togstop i mindre skala – et såkaldt trinbræt. Og det ønske er rådmanden klar til at bakke op:
”Brabrand er for mig et afgørende sted at placere en station. Det tror jeg også, der er en vis enighed om i byrådet. Det er ikke bare en lokal sag – jeg ser det som et centralt infrastrukturprojekt for hele Aarhus.”
Han vurderer, at et togstop ikke bare kommer brugerne i Brabrand til gode. Det vil også være til gavn for de øvrige bilister, der så får mere plads på vejene.
Nicolaj Bang forventer, at af letbanens etape 2 i løbet af kort tid vil blive fremlagt for byrådet. Men han understreger, at en mulig letbane eller BRT-løsning ikke erstatter ønsket om at få regionaltoget til at stoppe i Brabrand.
”Det er to helt forskellige projekter. For mig at se kan letbanen ikke erstatte direkte tog til Brabrand.”
Omfattende byudvikling mod vest
Sideløbende med ønsket om et trinbræt forsøger rådmanden for Teknik og Miljø at få en kommende jernbane mellem Aarhus og Silkeborg udvidet fra ét til to spor. Det er en forudsætning for, at toget vil kunne stoppe flere steder på ruten – ikke kun i Brabrand men også længere mod vest.
”Hvis banen ikke får to spor, får den færre stop. Og det er meget skidt for den byudvikling, vi ønsker langs banen.”
Han forestiller sig, at Aarhus i de kommende år vil udvikle sig ad en akse mod vest, hvor såvel Årslev som Harlev og Skovby vokser i størrelse. Og planlæggerne bør tænke mindst 30 år frem, når man slår stregerne til fremtidens infrastruktur, mener han.
”Man skal turde tænke lidt større, end det vi har brug for lige nu. Aarhus kommer til at vokse sig meget større, end byen er nu.”
Som en s-togslinje
Her kan Silkeborgvej og Edwin Rahrs Vej danne trafikpropper i endnu højere grad, end det er tilfældet i dag.
”Hvis man fremskriver udviklingen 10 år, vil trafikken stå helt stille på Silkeborgvej. Det vi ser nu om morgenen og om eftermiddagen, bliver normalen, hvis vi ikke gør noget.”
Hvor hans forgænger, Bünyamin Simsek, så en udbygning af Silkeborgvej til fire spor som en mulighed, ser Nicolaj Bang en stor risiko for, at det i endnu højere grad vil kunne skære Brabrand over i to dele. Han vil hellere prioritere etableringen af en hurtig, stabil toglinje – lidt ligesom en s-togslinje fungerer i København.
Og han frygter, at hvis Banedanmark i første omgang kun etablerer et enkelt spor, vil en udbygning til to spor have meget lange udsigter.
Parker bilen ved Årslev
Nicolaj Bang nævner fremhæver i øvrigt en idé, som tidligere har været fremme men ikke tidligere har vundet politisk gehør: Et såkaldt park and ride-anlæg ved motorvejs-krydset i Årslev.
Han mener, at i fremtiden vil være muligt at få bilisterne til at stille bilen i Årslev og hoppe ind i en hurtig togforbindelse ind mod Aarhus midtby.
”Årsagen til at ideen tidligere er blevet afvist, er jo, at man ikke tidligere har tænkt en ny Silkeborg-bane ind. Den giver helt nye muligheder for at etablere et park and ride-anlæg tæt på motorvejen. Jeg tror faktisk, at bilisterne vil kunne opnå en tidsgevinst, der kan få dem til at stille bilen”, siger rådmanden.
Han vurderer, at det om 10 år nok vil tage 30 minutter at køre strækningen i myldretiden fra Årslev til midtbyen, og i så fald kan en hurtig togforbindelse fra Årslev mere end halvere rejsetiden. En tidsbesparelse på 20 minutter tror Nicolaj Bang kan blive afgørende.
”Hvis man så i forbindelse med et park and ride-anlæg med gratis parkeringspladser også har gode indkøbsmuligheder, tror jeg, det kan fungere.”