Kulturminister Joy Mogensen (S) begyndte mandag på forhandlinger med de øvrige partiers medieordførere om økonomisk støtte til de betrængte lokale medier. Vores Brabrand sendte derfor i sidste uge en hilsen til politikerne på vegne af i alt fem digitale nærlokale medier.
Alle medier med en betydelig andel af indtægter fra annoncer er under stigende pres i disse uger, hvor corona-krisen forstærker annoncemarkedets langvarige negative udvikling. Det er derfor godt og fornuftigt, at de politiske partier nu diskuterer, hvordan de lokale og regionale medier kan få en økonomisk håndsrækning.
Vi vil her opfordre til, at I husker de mange nye små og rent digitale lokalmedier, der i disse år skyder op i mange lokalsamfund, hvor de traditionelle medier ellers har efterladt borgerne uden journalistisk dækning, for eksempel på Mors og i mindre bysamfund. Mange af de nye lokalmedier forsøger at klare sig på basis af forretningsmodeller, der er mindre afhængig af annoncer.
Vi taler ikke imod at støtte lokale dagblade og ugeaviser, men vil gøre opmærksom på, at der er stor grøde i udviklingen af nye digitale lokale medier, i takt med, at læserne i stigende grad søger mod nichemedier med et udpræget nærlokalt indhold.
Disse nye medier bør derfor ikke glemmes i en evt. ny støtteordning for de lokale medier. Måske er det her, fornyelsen skal komme fra, hvis journalistikken fortsat skal have en fremtid lokalt.
Blandt andet arbejder VoresBrabrand.dk og Mit Nørrebro med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsens innovationspulje i øjeblikket på at skabe både nye former for lokaljournalistik og nye indtægtsstrømme.
Eksempelvis vil VoresBrabrand.dk være økonomisk bæredygtig allerede i år i en forretning, hvor annoncer udgør under 20 procent af omsætningen. Foreningsmedlemskaber og individuelle medlemskaber vil tegne sig for hovedparten af indtægterne.
VoresJammerbugt kan også økonomisk stå på egne ben ved udgangen af 2020, men baserer sig i højere grad på annoncer, hvilket kan mærkes i den nuværende situation. Netavisen gik i luften 27. december 2019, og siden COVID-19 primo marts er samtlige aftaler med kommende annoncører sat på hold.
På Mors forsøger KunMors at samle stafetten op fra det lukkede Morsø Folkeblad. På under to måneder er betalingsmediet lukket indenfor i tæt på 600 af øens husstande. Også på Mors har coronavirussen dog væltet annoncemarkedet, lige som andre lokale netmedier må se vilkårene forandret fra den ene dag til den anden på et marked, der ellers ser lovende ud.
Vi opfordrer hermed til, at en evt. kommende økonomisk støtte til de lokale medier ikke kun gives til mediekoncerner, men også vil omfatte de små selvstændige digitale medier, der leverer kvalitetsjournalistik i stadig flere lokalsamfund landet over.
Udviklingen med COVID-19 viser, hvor vigtigt det er at have nærlokale medier til at informere borgerne i de områder og kommuner, hvor de traditionelle medier ikke længere er til stede.
Med venlig hilsen
David Højmark, ansvarshavende chefredaktør, KunMors
Mette Trudsø, redaktør og udgiver, MitNørrebro
Martin Frandsen, redaktør og udgiver, VoresJammerbugt
Marianne Hansen, redaktør og udgiver, Ørting Falling Lokalpost
Peter From Jacobsen, redaktør og udgiver, Vores Brabrand