I en serie blogposts ser jeg nærmere på potentialet for nærlokale medier som Vores Brabrand. Interessen for de helt nære nyheder afhænger blandt andet af, om man føler sig knyttet til det lokalområde, man bor i. Og det gør kun godt halvdelen af os, viser et forskningsprojekt, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har gennemført for Slots- og Kulturstyrelsen.
Er der en fremtid for lokale og måske ligefrem nærlokale medier, der dækker områder helt ned til et enkelt postnummer? Ja, det afhænger først og fremmest af, om borgerne i lokalområderne er engageret i det område, de bor i, og er interesseret i at bruge medierne. Og om de vil betale for indholdet af dem.
Dette er den første af en serie blogposts om grundlaget for de lokale medier og udviklingen i retning af endnu mere nærlokal journalistik, som blandt andet Vores Brabrand repræsenterer.
Jeg var i 2016-2017 med til at gennemføre forskningsprojektet ”Lokal- og regionalmediers indhold, rolle og betydning” for Slots- og Kulturstyrelsen. Projektet undersøgte blandt andet grundlaget for de lokale mediers virke: Føler danskerne sig knyttet til det lokale område, hvor de bor? Og er de engagerede i det?
Først lige en afklaring: Når jeg skriver ”lokale medier”, mener jeg dagblade, ugeaviser, tv- og radiostationer, der dækker en kommune eller et større afgrænset område. Når jeg skriver ”nærlokale medier”, mener jeg medier, der dækker områder, der er mindre end en kommune.

53% føler tilknytning til lokalområdet
Som en del af projektet bad vi Gallup om at ringe rundt og spørge knap 2200 danskere, hvilket område, de følte sig mest knyttet til. Resultaterne viser, at det bestemt ikke er alle, som har en naturlig interessere for lokalområdet.
Som grafikken viser, følte knap hver fjerde dansker – 23% – sig mest knyttet til den landsby eller bydel, de bor i, mens lidt flere – 30% – følte sig mest knyttet til hele kommunen som sådan. Samlet set følte godt halvdelen af de adspurgte sig altså knyttet til det lokalområde, de bor i.
De resterende var enten mest knyttet til landsdelen eller hele Danmark – eller også kunne de ikke svare på spørgsmålet. Samlet set 47% føler sig altså ikke særlig knyttet til det nærområde, de bor i.

Lokal tilknytning = interesse for lokale nyheder?
Er det så en rigtig antagelse, at hvis man føler sig knyttet til et lokalområde, vil man også være interesseret i? Ja, det vil omkring to ud af tre, viser Gallups interview-undersøgelse.
Hvis man føler sig mest knyttet til nærområdet, landsby eller bydel, svarer 64%, at de er meget interesseret i lokale nyheder. Og hvis man føler sig mest knyttet til kommunen, man bor i, er interessen lidt større, 66%.
Det er vel sådan set meget fint – men omvendt tænker jeg også: Hvis man føler sig knyttet til et lokalområde, må der være potentiale for en vis interesse for nyheder og information om lokalområdet. Hvis så bare det lokale medie kan levere journalistikken i en passende kvalitet til den rigtige pris.

Hver femte er engageret i sit lokalsamfund
Vi var også interesseret i at vide, i hvilken grad de interviewede følte sig engageret i deres lokalsamfund. Vi regnede med, at hvis man både føler et lokalt tilhørsforhold og er lokalt engageret, vil man med stor sandsynlighed også styrke interessen for lokale nyheder og information.
Resultatet viste store udsving i forhold til de forskellige lokalområder, men samlet for hele landet sagde 21% af de adspurgte, at de var engageret i deres lokalområde.
Altså: Kun godt hver femte person i et lokalområde føler sig engageret i det nærområde, de bor i.
Det skal dog siges, at yderligere 27% svarede, at de i middel grad følte sig engageret i lokalområdet. Hvis man lægger denne andel til de 21% engagerede, nærmer vi os igen halvdelen af befolkningen, som tilsyneladende har et stort eller et vist engagement i det sted, de bor.
Og det svarer igen nogenlunde til den andel af befolkningen, som føler sig knyttet til enten kommunen eller den landsby/bydel, de bor i.
Kan lokaljournalistikken engagere nogle flere?
Som journalist og lokal medieaktør er det et centralt spørgsmål, hvad der skal til for at engagere flere end hver femte i lokalsamfundet? Det ser ud til, at der kunne være et potentiale i de nævnte 27%, som var moderat engagerede.
For Vores Brabrand er det en grundtanke, at de nærlokale historier måske kan være med til at gøre flere interesserede og måske aktive i lokalsamfundet, hvis folk oplever, at der sker mange interessante ting i deres nabolag, og at der vises nogle forskellige muligheder for at deltage på forskellige måder.
Derved kan de lokale medier – med det rigtige indhold og fokus – måske være med til at skabe forudsætningerne for deres egen levedygtige fremtid.
Det kan du læse mere om i de efterfølgende blogposts.
Måske er du blevet så interesseret i forskningsrapporten ”Lokal- og regionalmediers indhold, rolle og betydning”, at du har lyst til selv at læse den. Så kan du finde den her.