I løbet af få år skal Silkeborgvej udvides til fire spor gennem Brabrand, og kryds vil blive ændret og tilkørsler lukket. Det foreslår Teknik og Miljø i et katalog over nødvendige trafikinvesteringer frem mod 2050. En togterminal ved J.P. Larsens Vej er også blandt de projekter, embedsmændene mener bør gennemføres hurtigt.
Nye beregninger fra Aarhus Kommune viser, at trafikken i Aarhus reelt vil bryde sammen i 2035, hvis der ikke investeres kraftigt i infrastrukturen. Rådmand Bünyamin Simsek fremlagde tirsdag løsningsforslag for i alt 16 mia. kroner, der vil gøre det muligt at prioritere de nødvendige investeringer.
”Vi skal om kort tid drøfte kommunens anlægsinvesteringer de næste ti år, og jeg vil gøre mit for at gøre det klart for byrådet, hvilken skade byen – og livet i den – vil tage, hvis vi ikke gør noget markant for infrastrukturen,” sagde Simsek på pressemødet i Blixens i Gellerup.
Kataloget peger på investeringer i alle transportformer på 9,2 mia. kroner de næste ti år og i alt 16 mia. kroner frem mod 2050.
Trafikinvesteringer i Brabrand fylder en del på listen over de projekter, Teknik og Miljø mener, bør gennemføres i løbet af de kommende 10 år.
Udvidelse af Silkeborgvej
Aarhus Kommunes fremskrivning viser, at antallet af biler på Silkeborgvej på hverdage vil stige fra 23.000 til 29.000 frem mod 2035. Derfor ønsker man, at Silkeborgvej udvides til fire spor fra City Vest til rundkørslen i Årslev, en strækning på 3,8 kilometer.
”Projektet omfatter en optimering af trafikafviklingen samt større krydsombygninger på Silkeborgvej. Dette nødvendiggør en omfattende ændring af vejforholdene i området, hvor der i dag er mange mindre udkørsler til Silkeborgvej,” skriver Teknik og Miljø i oplægget.
Det foreslås, at broer og en del kryds på strækningen udbygges, ligesom flere tilslutninger lukkes. Projektet vurderes til at ville koste 245 millioner kroner.
Desuden foreslås det, at føre Ringvejen under Silkeborgvej, sådan at bilerne ikke skal stoppe i krydset. En sådan løsning vil koste et sted mellem 130 og 170 millioner kroner.
Brabrand på skinner
Også planerne om et togstop i Brabrand er med blandt de projekter, Teknik og Miljø ønsker at gennemføre inden for de førstkommende år.
Det borgerdrevne initiativ ”Brabrand på skinner” har længe arbejdet på at få Aarhus Kommune til aktivt at støtte planerne, og nu er et togstop for første gang skrevet ind i den kommunale planlægning i form af et ”kombinationsanlæg” lige vest for Rema 1000 på J.P. Larsens Vej.
”Ved at genåbne Brabrand Station vil der opstå et attraktivt knudepunkt med kort afstand til Aarhus H,” skriver Teknik og Miljø, der vurderer, at anlægsudgifterne vil udgøre 5-10 millioner kroner – målt ud fra prisen på det nye anlæg i Lisbjerg.
”For at øge attraktiviteten af systemet yderligere kan der tilstræbes at skabe god mulighed for kombinationsrejser – både for eksisterende passagerer i den kollektive trafik, der skal foretage omstigning mellem to buslinjer eller mellem bus og tog og for nye potentielle passagerer fra andre trafikantgrupper,” skriver Teknik og Miljø.
Letbane eller BRT?
Naturligvis er der i planen også blevet plads til en ”højklasset forbindelse mellem Aarhus Ø og Brabrand” – også kaldet letbanens etape 2. VVM-undersøgelsen af projektet ventes færdig til november, og der skal så tages stilling til, om forbindelsen skal være letbane-drevet, eller man i stedet skal satse på bussystemet BRT.
Som en teknikalitet i rapporten er forbindelsens endestation fortsat City Vest i bunden af Gellerup – og som et særligt projekt er forbindelsen fra City Vest til Banevænget beskrevet. Denne forbindelse skal knytte forbindelsen sammen med en kommende togterminal i Brabrand og er vurderet til at ville koste 140-160 millioner kroner.
Cykelring 02
I oplægget er endelig også beskrevet en række tiltag, der skal gøre det mere attraktivt at cykle. Blandt andet foreslår Teknik og Miljø en ”cykelring 02”, der skal gå hele vejen rundt om Aarhus og blandt andet gå fra øst-enden af Brabrand Sø og nordpå gennem Gellerup og Toveshøj til Tilst, Skejby og Vejlby.
Denne plan er også beskrevet i kommunens seneste cykelhandlingsplan og vurderes at ville koste 30 millioner kroner.
Der foreslås ligeledes en forbedring af Brabrandstien fra Søren Frichs Vej og ud mod Årslev. I planen kaldes stien ”Route 66”, og det foreslås blandt andet, at det skal være lettere at krydse Ringgaden ved Søren Frichs Vej.
Endelig er også ”Brabrand Nord Ruten” hentet i cykelhandlingsplanen. Den skal gøre det endnu lettere at cykle fra Edwin Rahrs Vej og ind mod byen ad Viborgvej.
Du kan selv bladre i Teknik og Miljøs anlægskatalog her
Og her kan du finde baggrundsrapporten Mobilitet frem mod 2050