{"id":4890,"date":"2021-04-20T12:06:45","date_gmt":"2021-04-20T10:06:45","guid":{"rendered":"https:\/\/voresbrabrand.dk\/lokalefortaellinger\/?p=4890"},"modified":"2021-04-20T12:06:45","modified_gmt":"2021-04-20T10:06:45","slug":"vaccinebooking-giver-udfordringer-for-aeldre-borgere","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/voresbrabrand.dk\/lokalefortaellinger\/vaccinebooking-giver-udfordringer-for-aeldre-borgere\/","title":{"rendered":"Vaccinebooking giver udfordringer for \u00e6ldre borgere"},"content":{"rendered":"\n
If\u00f8lge den nylige FN-m\u00e5ling E-Government Survey 2020 er Danmark verdensmestre i offentlig digitalisering. Men digitaliseringen har ogs\u00e5 konsekvenser for borgere, som ikke bruger computere og smartphones.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Af Benjamin Andreassen<\/em><\/p>\n\n\n\n NemID og e-Boks er t\u00e6t forbundne med booking af vacciner. Men for ikke-digitale borgere – heriblandt mange \u00e6ldre – skaber bookingen store udfordringer (Foto: Benjamin Andreassen).<\/em><\/p>\n\n\n\n Coronaproever.dk, vacciner.dk og coronapas. Det er et udsnit af de digitale tiltag, som den danske befolkning har stiftet bekendtskab med det seneste \u00e5r. Og selvom tiltagene er sat i s\u00f8en for at g\u00f8re test- og vaccinebookingen lettere, er det ikke alle borgere, der deler den opfattelse. Det kan Anders Nielsen, hvis 79-\u00e5rige for\u00e6ldre bor i Brabrand, nikke genkendende til.<\/span> <\/span><\/p>\n\n\n\n \u201dJeg har hjulpet begge mine for\u00e6ldre med at bestille tid til vaccination. De er ikke trygge ved teknologi, s\u00e5 derfor har jeg altid hjulpet dem med ting s\u00e5som NemID og Netbank,\u201d siger Anders Nielsen. <\/span><\/p>\n\n\n\n Anders Nielsen fort\u00e6ller, at tidsbestillingen til vaccinationen var problemfyldt. Derfor kan han godt forst\u00e5, at flere \u00e6ldre har opgivet selv at booke tid p\u00e5 internettet. Og Anders Nielsens for\u00e6ldre heller ikke de eneste, som er st\u00f8dt ind i problemer. DR Nyheder skrev den 17. april: \u201dSelvom vanskeligheder med at booke vaccination tidligere har v\u00e6ret fremme, s\u00e5 har brugerne fortsat problemer.<\/a>\u201d<\/p>\n\n\n\n Anders Nielsen pointerer, at fejl p\u00e5 bookingsystemet ikke har gjort for\u00e6ldrene mere trygge i brugen af teknologi. De er bange for, at de g\u00f8r noget forkert, og de bruger derfor s\u00f8nnen som digital livline.<\/p>\n\n\n\n \u201dJeg ved ikke, hvad mine for\u00e6ldre skulle g\u00f8re, hvis vi i familien ikke kunne hj\u00e6lpe dem. N\u00e5r bookingsystemet smider dem af hjemmesiden flere gange, tror jeg ikke, at de har modet eller t\u00e5lmodigheden til at pr\u00f8ve igen og igen,\u201d siger Anders Nielsen.<\/p>\n\n\n\n P\u00e5 Vores Brabrand har vi tidligere skrevet om Brabrand-\u00e6gteparret, Bodil og Henrik Mejer<\/a>, der ligeledes har oplevet problemer med bookingsystemet. Her fortalte Henrik Mejer, at systemet foreslog vaccinationssteder langt fra deres bop\u00e6l i Brabrand:<\/p>\n\n\n\n \u201dFor Bodil gik det godt, men jeg m\u00e5tte fors\u00f8ge fem gange, f\u00f8r det lykkedes. F\u00f8rst var der ingen tider, og andre gange var der kun ledige tider i Vejle, Sor\u00f8 og Slagelse. Jeg endte heldigvis med at f\u00e5 en tid i Tranbjerg.\u201d<\/p>\n\n\n\n FAKTABOKS<\/strong> Det er is\u00e6r borgere uden NemID, der er digitalt afsk\u00e5ret. S\u00e5dan fort\u00e6ller jurist og seniorkonsulent hos \u00c6ldre Sagen, Louise Kambjerre Scheel:<\/p>\n\n\n\n \u201dOverordnet set er der den udfordring, at des mindre digital du er, jo sv\u00e6rere er det at navigere i dagens samfund. Det offentlige har udviklet utrolig mange digitale selvbetjeningsl\u00f8sninger, der g\u00f8r det hurtigt og let at komme videre, men uden NemID og Digital Post bliver det ofte langtrukkent og besv\u00e6rligt.\u201d<\/p>\n\n\n\n Problematikken kom is\u00e6r til syne, da vaccineinvitationerne begyndte at dukke op. Her har borgerne uden e-Boks v\u00e6ret n\u00f8dsaget til at vente p\u00e5 et fysisk brev i postkassen, f\u00f8r de kunne komme videre.<\/p>\n\n\n\n \u201dBorgere, der har modtaget invitationen i postkassen, har oplevet en forl\u00e6nget proces sammenlignet med digitale borgere. De har ikke kunne booke en vaccinationstid online, men har derimod skullet ringe til et telefonnummer med telefonk\u00f8,\u201d siger Louise Kambjerre Scheel.<\/p>\n\n\n\nBlev kastet af systemet flere gange<\/h3>\n\n\n\n
NemID er borgeres og virksomheders sikre log-in til selvbetjeningsl\u00f8sninger s\u00e5som Netbank og Skats TastSelv.
Online vaccinebooking kr\u00e6ver NemID. Bookingen kan alternativt g\u00f8res via telefon.
120.000<\/strong> +65-\u00e5rige har ikke NemID<\/em>.
290.000<\/strong> +65-\u00e5rige modtager ikke digital post.
200.000<\/strong> +65-\u00e5rige har aldrig v\u00e6ret p\u00e5 internettet.<\/em>
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen og \u00c6ldre Sagen.<\/em><\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n\u00c6ldre Sagen: Udfordringer for den ikke-digitale borger<\/h3>\n\n\n\n