Når det danske sprog driller eller de svære regnestykker i skolen ikke vil gå op, hjælper Tusindfryd til. Her kan mennesker med flygtninge- og indvandrerbaggrund møde op fra mandag til torsdag i alle uger og få hjælp med deres lektier.
Af Jonas Dalbøge
Fatima 3.B, Aya 7.A, Amir 4.B, Mehmet 2.B, Samir VUC. Sådan forsætter listen med navne, der ligger på et af bordene i det lille lokale, Tusindfryd har fået stillet til rådighed på Gellerup Bibliotek. De har alle skrevet sit navn ned og venter tålmodigt på, at én af de tidspressede medhjælpere, som løber fra det ene bord til det andet, får tid til at hjælpe dem. Der er nemlig travlt hos Tusindfryd med lektiehjælpen en mandag eftermiddag, når skoledagen er forbi.
Tid til den enkelte
Selvom der er tryk på kedlerne og listen med navne ikke just bliver mindre som dagen skrider frem, er det vigtigt for de frivillige kræfter, at der bliver taget tid til det enkelte menneske. Hver enkel har individuelle behov og derfor skal intet gøres halvt, er mentaliteten. Ellers kunne de lige så godt lade være.
”Hele formålet med at være her som frivillig er at hjælpe andre mennesker, og det kan nogle gange godt tage tid”, udtaler Mark Jakobsen, som har været frivillig hos Tusindfryd i over tre år. Han har netop hjulpet to midaldrende kvinder, som læser på VUC med at læse og forstå en tekst på dansk. Og det kan være en svær opgave for to kvinder, som har boet i Danmark i få år.
”Mange af dem, der kommer her og skal have hjælp med deres lektier, har meget svært ved det danske sprog. Det gælder både for voksne og børn, og kan sommetider være en forhindring.” Men for Mark Jakobsen er det også en del af udfordringen. Han har nemlig færdiggjort sin uddannelse i Arabisk- og islamstudier, og på den måde håber han at styrke sine arabiske sprogkundskaber. Det er dog ikke den primære grund til, at han har valgt at arbejde som frivillig på Tusindfryd.
”Grunden til at frivillige bruger deres fritid her, vil jeg opdele i to kategorier. Der er dem som ønsker at gøre en forskel og hjælpe udsatte borgere, og så er der dem som vil opnå noget erfaring.” For Mark Jakobsen spiller begge kategorier dog en stor rolle. Han har nemlig i sinde en dag at give den viden, han har opnået på sit studie fra sig som lærer. Og der er lektiehjælp på Tusindfryd en oplagt mulighed.
De fede historier
På grund af pladsmangel er en mand og hans søn nødsaget til at sætte sig udenfor lokalet for at vente. Manden som til dagligt læser på VUC har svært ved at snakke dansk, mens sønnen næsten snakker uden accent.
”Jeg kommer her hver gang, jeg oplever problemer med lektierne på VUC,” siger han, mens han med en blyant i hånden sidder og fifler med nogle noter, han har taget tidligere i dag til undervisning.
”Det eneste problem hernede er for lidt frivillige, men jeg får næsten altid den hjælp, jeg har brug for”, forklarer han, mens sønnen sidder på sin iPhone og trykker løs på skærmen.
Mark Jakobsen kender udmærket problemet med, at unge kommer fra hjem, hvor deres forældre ikke kan dansk, og hvor der kun bliver snakket arabisk i hjemmet.
”Mange af de unge, der kommer her, har forældre, der ikke kan dansk og derfor er deres muligheder for at lave lektier ikke at spørge deres forældre, men at komme her.”
Selvom der som frivillig i Tusindfryd kan være mange udfordringer, forsætter medhjælperne med at komme flere gange i ugen og hjælpe til, hvor det virkelig kan mærkes. Der er nemlig massere at kæmpe for og en del af motivationen bag arbejdet er også, når man oplever en fremgang hos det enkelte menneske. Det kan Mark Jakobsen skrive under på.
”Det er fedt, når de mennesker man har hjulpet hver uge pludselig oplever fremgang. Det kan være de efter nogle skuffende oplevelser pludseligt får en god karakter eller generelt bare får lettere ved hverdagen. Det giver en god fornemmelse i maven.”
Tidligere har Mark Jakobsen haft en elev, der gik i 10. klasse, og havde som mål at læse til social- og sundhedsassistent. Det gør han i dag, og sådan nogle succeshistorier er Mark Jakobsen glad for at kunne hjælpe på vej.