I torsdags, d. 20. februar, var en ganske særlig dag i Vores Brabrands korte liv. Det var dagen for det første årsmøde: En slags generalforsamling hvor årets resultater blev fremlagt, og medlemmerne havde mulighed for at diskutere og komme med forslag til det fortsatte arbejde i Vores Brabrand.
Over 50 medlemmer havde tilmeldt sig og fyldte den store sal på Gasværket med god stemning, og engagementet og interessen for den lokale journalistik var stor.
Vi talte om nogle af de historier, der prægede 2019, og ganske givet vil komme til at dukke op igen i år. Historier om både det, der lykkes i 8220 Brabrand, men også om det der er svært.
Historier om projekter og processer, om hvordan lokalområdet udvikler sig – hovedsageligt i en positiv retning, men også om mange af de mennesker, der har hjemme i vores lokalområde og er med til at gøre en forskel.
Vi talte blandt andet om at høre til et sted. At det både kan give livskvalitet for den enkelte og samtidig styrke det fælles – måske ligefrem i sidste ende styrke lokaldemokratiet? Håbet er, at journalistikken kan gøre en forskel og være med til at styrke oplevelsen af at være med en form for lokalt fællesskab.
Den mest læste historie i 2019 var historien om Jaka-direktørens villa, der pludselig var til salg. Det var en historie, der nåede ud i mange af landets medier, og mange hundrede mennesker valfartede til Høiriisgaardsvej for at se bygningen, da der var ”åbent hus”. En historie der gav stof til masser af snak på kryds og tværs i Brabrand.
Andre temaer der fyldte meget i 2019 og kommer til det igen i 2020 var blandt andet:
Byudvikling – Brabrand vil fortsætte udviklingen, hvor område efter område vil forandre sig, lokalplan for lokalplan. Forude venter en hel ny by mellem Gudrunsvej og Ringvejen og et nyt boligområde på og omkring det tidligere Arla-mejeri på Gjellerupvej. Og på længere sigt vil der også ske en masse ved Årslev og andre steder i 8220 Brabrand. Alle de processer vil Vores Brabrand følge tæt – også længe før det første spadestik er taget.
Naturen i og omkring Brabrand – fordi natur og friluftslivet er en af de store attraktioner i 8220 Brabrand og er under kraftig udvikling, både den vi kender så godt og de naturområder der nu er ved at finde deres egen identitet, som for eksempel True Skov.
Udviklingen i Gellerup – fordi det er vigtigt for os alle, at vi i 8220 Brabrand lykkes med at inkludere så mange som muligt i fællesskabet, og fordi udviklingen i Gellerup-området også fører til attraktive muligheder for alle andre i 8220 Brabrand.
Trafikken gennem Brabrand – vil fortsat skabe stor debat, fordi der ikke findes nemme løsninger på udfordringerne. Der er både små skridt i den rigtige retning og store trusler i horisonten – og nogle problemer ser ud til at være uden ende.
Lokalhistorien i Brabrand – fordi den er vigtig for at forstå, hvorfor Brabrand ser ud som den gør i dag, og hvad og hvem der har præget bydelens udvikling. Lokalhistorien er med til at formes vores lokale identitet.
I løbet af årsmødet talte vi også om kritisk journalistik – forstået som journalistik, der ikke nødvendigvis er sur, men ikke er bange for at tage emner op, hvor der er en uenighed eller en interessekonflikt. Men også kritisk journalistik skal være konstruktiv: Den skal helst pege fremad mod mulige løsninger.
Desuden er målet med Vores Brabrand også at kunne beskrive forløb, hvor der ikke nødvendigvis er en enkel løsning lige om hjørnet: Hvor tingene ta´r sin tid, enten fordi de bliver bremset, eller fordi det demokratiske spil ofte er komplekst.
Der var også tid til at snakke økonomi på årsmødet: Vores Brabrand er på vej mod at blive økonomisk bæredygtigt. Økonomisk støtte fra innovationspuljen under Slots- og Kulturstyrelsen medvirkede til, at Vores Brabrand i 2019 fik samlede indtægter på cirka 300.000 kr.
Støtten fra innovationspuljen falder til det halve i 2020, og derfor er en fortsat stigning i antallet af medlemskaber vigtig.
Samtidig blev en ny partnerskabsmodel for lokale virksomheder præsenteret på årsmødet. Niels Gårde, som er ny chef for Føtex i City Vest, fortalte, hvorfor et partnerskab med Vores Brabrand kan være interessant set fra virksomhedens side.
Vores Brabrand har indgået aftaler med en række lokale virksomheder om at afprøve forskellige former for samarbejde i løbet af det første halvår af 2020.
Endelig blev et nyt produkt diskuteret, Vores Brabrand Plus, der udkom for første gang i sidste uge. Opfordringen fra medlemmerne lød: Brug ikke endnu flere kræfter på at skabe nye produkter. Det er rigtig fint, som det er.
Konklusionen blev dog, at Vores Brabrand Plus fremover vil udkomme først på ugen som et særligt tilbud til medlemmerne – også for at tage presset af fredagens nyhedsbrev, der let bliver meget langt.