Brabrand-virksomheden Sighs ApS, der producerer og sælger julekugler, har af Forbrugerombudsmanden fået besked på at stoppe markedsføring og salg af julekugler, der forestillede Kong Frederik, Dronning Mary og Dronning Margrethe. Forbuddet kommer efter henvendelse fra Kongehuset.
Sighs ApS og en anden enkeltmandsvirksomhed har afbilledet medlemmer af Kongehuset på deres produkter uden tilladelse fra Kongehuset, og dermed overtrådt markedsføringslovens bestemmelse om god skik, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Virksomhederne er efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ophørt med salg og markedsføring af produkterne, som var henholdsvis julekugler og plakater.
Forbrugerombudsmanden har rettet henvendelse til to virksomheder om overtrædelse af markedsføringsloven, efter at Kongehuset har henledt Forbrugerombudsmandens opmærksomhed på virksomhedernes produkter og markedsføring.
”Efter markedsføringslovens regler om god skik er det ikke tilladt kommercielt at afbilde eller referere til personer, virksomheder, varemærker og lignende uden samtykke fra de pågældende. Begge virksomheder havde afbilledet kong Frederik og andre kongelige på deres produkter uden at have Kongehusets tilladelse,” skriver Forbrugerombudsmanden.
Brabrand-virksomheden Sighs ApS markedsførte og solgte julekugler, der forestillede kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe. Julekuglerne blev markedsført på både Facebook og Instagram.
Den anden virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed, der solgte og markedsførte kunstplakater med kong Frederik i bar overkrop og tatoveringer. Plakaten har blandt andet været opsat flere steder i København.
Henvendelse fra Kongehuset
Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse har både Sighs ApS og enkeltmandsvirksomheden trukket deres produkter tilbage og fjernet markedsføringen. Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
“Virksomheder må i deres markedsføring eller på produkter ikke afbilde eller referere til personer uden de pågældendes samtykke til det. I disse sager har virksomhederne produceret henholdsvis julekugler og plakater, der bl.a. afbilder kong Frederik, uden at have indhentet Kongehusets tilladelse. Det er i strid med både markedsføringsloven og erhvervslivets eget kodeks for reklame og markedskommunikation.”
“Vi er gået ind i sagerne efter en henvendelse fra Kongehuset, og det er positivt, at begge virksomheder straks har valgt at ophøre med salg og markedsføring af deres produkter,” siger Torben Jensen.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.