Maria Molde, Skovbakkevej, udgiver 22. august det første album med sit band MOLDE. Bandet spiller efterfølgende en lidt forsinket release-koncert på Gasværket d. 19. september. Jazzværket står bag arrangementet, der præsenterer MOLDEs akustiske strengeinstrumenter, bluegrass inspirerede toner og poetiske dansker tekster. “MOLDE lyder som Alison Krauss, der møder Alberte,” skriver Jazzværket om bandet. Maria Moldes lysende stemme og sprøde mandoliner er i front og er til MOLDEs koncerter virtuost bakket op af Uffe Holmsgaard Eriksen, guitar, cittern og klarinet, Henrik Kunz, kontrabas, Mikkel Bøggild, guitar, banjo og dobro og Michael Barrett Donovan, violin.
Æblehaven præsenterer nu også cider i caféen ved Brabrand Sø. Æblehaven har indgået et samarbejde med den lille virksomhed, Æblefald, der betyder, at man nu kan smage de forskellige cider-produkter. Fredag kl. 16.30-18.30 kan du i Æblehaven købe et glas lokalt produceret æblecider og møde en af de to stiftere af Æblefald, Mikkel, som vil fortælle om cider-produktionen.
Et nyt musikprojekt, Modersmål, vil fremme interessen for mellemøstlig musikkultur og tilbyder nu undervisning i traditionelle instrumenter. “Vi vil gerne skabe muligheden for at lære de traditionelle instrumenter og den tilhørende musikkultur at kende og bygge en bro til de etablerede musikinstitutioner i Aarhus,” lyder det i udmeldingen fra Modersmål. Fra 1. september tilbyder Musiktilbuddet Modersmål på Gellerup Højskole undervisning i bağlama, darbuka, harpe, saz, sammenspil og pige/kvindekor. Undervisere er bl.a. Orhan Özgür, Salam Susu, Maher Mahmoud og Ashraf Kayed.
I dag fra kl. 9.00 inviterer Klubberne i Gellerup og Toveshøj traditionen tro en af de sidste feriedage til aktivitets- og legedag på kunstgræsbanen midt i Gellerup. Arrangementet er åbent for alle børn og unge. Alle er velkomne til at komme og deltage.
I dag kl. 10.00 inviterer Brabrand Kirke til at komme og drikke en kop kaffe på kirkegården. “Måske dukker der en præst eller en medarbejder fra kirkegården op,” lyder det i invitationen.
I dag er sidste chance for at stemme i konkurrencen om Byens Bedste i en række kategorier. Når det gælder Byens Bedste Takeaway, er hele to lokalt funderede restauranter nomineret: Du kan stemme på både Faour, som har rødder i Gellerup, og Bánh Mi Bandits, som har køkken på Sintrupvej 71. Du kan afgive din stemme her.



