Lige et tilbageblik på sidste uge, hvor den stod på ægte festivalstemning for de 3.500 århusianske afgangselever, der fejrede sidste skoledag på festivalpladsen hos Grimfest. Her gav de glade elever den fuld gas til musik fra Karoline Mousing, Mumle, Anton Westerlin, Karla og Thor Farlov. “Stemningen var i top fra start til slut. Også i år viste de unge, at man sagtens kan feste i trygge, alkoholfri rammer. Tak til alle, der var med til at skabe en fantastisk dag – og endnu engang et KÆMPE stort tillykke til jer alle med afslutningen på folkeskolen,” skriver Aarhus Kommune i et opslag på Facebook.
I eftermiddag kl. 14-16 er der loppemarked i Spirehuset i Gellerups bypark. Har du gode ting og sager – køkkenudstyr, legetøj, pynt og nips og lamper og andet, som du gerne vil af med, kan du aflevere det til loppemarkedet søndag mellem klokken 13-14. “Loppemarkedet i Spirehuset søndag den 10. maj var en stor succes. Og mange gæster gik glade hjem efter at have gjort en god handel. Og med tanke om, at indtægterne går til hjælp til børn i Gaza,” skriver arrangørerne.
I eftermiddag kl. 15.30 kan du opleve topholdet i serie 1, Vatanspor på hjemmebanen ved Sødalskolen, hvor Hornslet kommer på besøg. Der vil være den sædvanlige gode stemning, og du kan sikre dig en af de legendariske vatan-kebabs ved grillen.
Der mangler penge til opførelse af en letbane til Brabrand, og en række politikere ønsker, at projektet skal droppes. Men lektor på DTU, Samuel Brüning Larsen, mener, at kommunen skal tænke sig godt om: Enten styrer byen sin vækst omkring stærk kollektiv trafik, eller også risikerer væksten at flyde ud i nye parcelhuskvarterer i kanten af byen. Det sidste kaldes urban sprawl og det kan blive dyrt. “Hvis man udvider byen med lav tæthed, får man flere biler, mere pres på indfaldsvejene og større udgifter til veje, ledninger og kommunal drift per borger. Det er rasende dyrt på langt sigt,” siger han i denne artikel i Stiften.



