Anne-Marie Dohm fra Brabrand er lige nu med til at skabe mediehistorie: En ny radiostation, Radio 4, skal være klar til at sende 24 timer i døgnet fra 1. november. En hektisk men også sjov og varieret hverdag, hvor hun arbejder på den langsigtede strategi den ene dag og samler ledninger den næste.
Det blev ikke til meget ferie for Anne-Marie Dohm i år. Sammen med familien var hun på ferietur, da nyheden den 4. juli tikkede ind: Kulturministeriet havde givet Radio 4 tilladelse til at sende FM-radio fra 1. november.
Et bord i stuen blev straks indrettet til kontor, og så gik hun i gang. Fire måneder til at indrette en helt ny medie-organisation fra bunden er ikke meget.
”Vi havde jo håbet, at tilladelsen ville komme omkring det tidspunkt. Det havde været forfærdeligt, hvis vi skulle have gået og ventet hele sommeren. Tidsplanen er stram nok i forvejen.”
Hun har med stor energi kastet sig over opgaven: At opbygge et mediehus, der kan sende kvalitetsradio 24 timer i døgnet fra 1. november.
”Det er helt enestående, nærmest historisk at vi nu starter et medie helt forfra. Meget få mennesker kommer til at gøre det.”
I starten var det en ensom rejse
Anne-Marie Dohm blev allerede i marts ansat som adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør i selskabet Radio FM4 A/S, der ejes af en gruppe regionale mediehuse med Jysk Fynske Medier i spidsen.
Det har været en hæsblæsende proces siden ansættelsen. Den første store opgave var at stå for ansøgningen til Kulturministeriet om retten til at fortsætte efter Radio24syv på FM-båndet d. 1. november. Og da den kom i hus, begyndte arbejdet med at opbygge et helt nyt mediehus.
I starten følte hun sig lidt som en énmandshær. Flere hundrede ansøgere ringede til hende for at spørge til de første opslåede jobs.
”Det kunne i starten føles lidt som en ensom rejse. Når man banker de første pæle i, er man helt alene, og jeg er meget glad for at både nyhedschef Tina Kragelund og administrationschef Caroline Reiler nu er startet. Det er rart at have nogen at diskutere de daglige udfordringer med.”
En stor arbejdskapacitet
Hun fortæller om en hverdag med en mangfoldighed af opgaver. Den ene dag arbejder hun på virksomhedens langsigtede strategi og forsøger at udfylde driftsbudgetter otte år ud i fremtiden. Og den næste dag slæber hun it-udstyr og bager boller til det stadig ret lille hold.
”Når man har prøvet at være topchef, ved man, at der i den rolle er rigtig mange funktioner, man ikke tager stilling til. Nu går jeg også og kobler ledninger sammen og skal svare på spørgsmål som ”Skal jeg bruge mit eget dankort ved bageren?” Man ryger op og ned ad den stige i løbet af en uge. Det er helt vildt – og mega sjovt!”
Det passer hende tydeligvis godt at være en aktiv del af et hold, der skaber en helt ny organisation fra bunden. Hun lægger masser af arbejdstimer i arbejdet og føler sig ikke stresset over presset for at få alt klar til 1. november.
”Det hjælper jo, når man har arbejdet med deadlines og vænnet sig til håndtere arbejdspres gennem mange år. Og så tror jeg også, at jeg har en stor arbejds-kapacitet. Jeg kan klare meget arbejde. Og jeg har ikke som mange andre mennesker behov for at være mig selv. Enmandskontorer er noget af det værste, man kan byde mig.”
For folk i alle samfundslag
Anne-Marie Dohm var allerede, da hun søgte jobbet som direktør for Radio 4, klar over, hvad det var for et medie, hun ønskede at stå i spidsen for. Den idé har hun siden måttet beskrive igen og igen for kommende medarbejdere, journalister og de mange andre, som har spurgt ind til planerne.
Hun forklarer engageret, at Radio 4 skal være en landsdækkende kanal, der har som ambition at nå mennesker i alle samfundslag i alle dele af landet. Hun nævner en gruppe mennesker, som Radio 4 vil have et særligt øre for:
”Hvis du har en kort eller slet ingen uddannelse og ikke holder avis, kan vejen til kvalitetsindhold være for lang. Vi skal også lave radio til mennesker, som arbejder med deres hænder eller fødder hele dagen, men som har en stor interesse i at koble sig på samfundsdebatten. ”
For mange mellemregninger i medierne
Hun mener, at de landsdækkende medier generelt kan have en tendens til at rette sig mod det, hun kalder ”Twitter-Danmark”: De 10 procent af danskerne med den højeste uddannelse og de bedste betingelser for løbende at følge nyhedsstrømmen. Radio 4 skal række langt bredere:
”Vi har fået så fin en opgave, finansieret af offentlige midler, at vi skal gøre os rigtig meget umage med at løse den. Vi skal levere et godt medietilbud, også til dem som ikke i forvejen har så let adgang til medieindhold.”
”Vi skal hver eneste dag genoverveje, hvad vi danskere kan have lyst til at samtale om i dag. Jeg ser meget, at medierne behandler de samme emner igen og igen – måske lidt for automatisk. For eksempel fylder Brexit rigtig meget, inklusive alle mellemregningerne. Har de så stor betydning for danskerne? Det tror jeg faktisk ikke!”
Hun nævner sommerens forhandlinger om dannelse af en ny regering som et andet eksempel. De fleste medier har løbende i detaljer rapporteret om, hvad der foregik, men Anne-Marie Dohm mener, at mange danskere mister interessen undervejs i striben af opdateringer.
”Hvis man skal adskille sig fra andre medier, skal man turde gå efter egne historier. Vi vil vælge at sortere noget fra, for at satse på de historier, vi tror, der er vigtigst for danskerne,” siger Anne-Marie Dohm og tilføjer, at danskerne naturligvis kan regne med, at Radio 4 vil være på plads, når de store nyheder sker
”Danskerne er ikke så forskellige”
Kritikere har allerede kaldt den nye radiostation for ”provinsradio” og ”bonderøvsradio”, men det tager hun stille og roligt. Nærvær og relevans er for alle mennesker.
”Jeg tror i virkeligheden ikke, danskerne er så forskellige. Vi har grundlæggende de samme værdier. Blandt andet tror jeg, vi overordnet set har en fælles ambition om at være fælles, selvfølgelig ofte med forskellige forudsætninger, men alligevel.”
Hun ønsker, at Radio 4 skal være en lydmæssigt interessant oplevelse, hvor man skal tilstræbe, at lyden understøtter historien og giver en særlig oplevelse.
”Øret er et fint organ, og der skal ikke meget underliggende støj eller dårlig lyd til, for at det kan vække irritation. Vi skal forsøge at give folk en oplevelse, og jeg synes, at Radio24syv har banet vejen for en ny type lyd, som vi skal forsøge at udvikle yderligere.”
Hun understreger, at der ikke kun skal være fokus på nyheder, men at for eksempel satiren også skal have en plads. Også inden for dén genre skal indholdet kunne forstås og grines af, selvom man ikke er fuldstændig dus med nyhedsstrømmen.
”Det handler om at være blandt danskerne og have en forståelse for det liv, der leves rundt omkring i landet. Det er den tradition, vores bagland, de regionale mediehuse, bærer med sig.”
Om Anne-Marie Dohm
Anne-Marie Dohm er 52 år og er uddannet journalist. Hun var reporter på Jyllands-Posten, inden hun blev kommunikationschef i Mejeriforeningen og senere i DGI. Hun har desuden være rektor på Journalisthøjskolen og chefredaktør på Nordjyske og i DR Danmark.
Hun er gift med Klaus Dohm, som også er journalist, og bor i Brabrand.