
Når buslinje 4A til sommer begynder at køre op til 10 gange i timen i myldretiden, ønsker Gellerup Fællesråd, at halvdelen af afgangene kører ad Sigridsvej i stedet for som nu ad Karen Blixens Boulevard. Det vil gavne mange ældre beboere i og omkring Skovgårdsparken, argumenterer fællesrådet. Midttrafik er ikke afvisende.
Alle beboere i Skovgårdsparken og langs Sigridsvej har været uden nær-busrute siden linje 22 i 2023 lukkede ned. Det betyder, at beboerne dér har fået langt til bussen. Det nærmeste stoppested er nu på Tinesvej, hvor linje 4A stopper.
Gellerup Fællesråd opfordrer nu Midttrafik til at ændre ruteføringen af den gennemgående linje 4A, så halvdelen af afgangene går via Sigridsvej.
“Skovgårdsparken og Sigridsvej er et område med mange ældre beboere, og det nærmeste busstoppested for dem er nu City Vest/Tinesvej – som pt. ligger meget utrygt med høje byggehegn rundt om, fordi City Vest er under ombygning,” skriver kasserer i Gellerup Fællesråd, Helle Hansen til Midttrafik.
Hun har som en del andre læst artiklen om, at Aarhus Kommune fra 10. august vil lade linje 4A køre op til 10 gange i timen i de tidsrum, hvor der er størst efterspørgsel. Fællesrådet foreslår så, at halvdelen af afgangene kunne gå ad Sigridsvej og halvdelen som nu ad Karen Blixens Boulevard.
Faktisk gik busruterne på linje 5, 15, og 18 for nogle år siden ad Sigridsvej, så det har været et stort tab for beboerne dér, at der pludselig slet ikke er bus-betjening af den del af Brabrand.
På årsmødet for Samvirket i Gellerup og Toveshøj i slutningen af januar blev startet en underskriftsindsamling, hvor ønsket om en opsplitning af ruten blev støttet af alle, skriver Helle Hansen til Midttrafik.
Gellerup Fællesråd nævner endnu et argument for at lade halvdelen af 4A-busserne køre ad Sigridsvej – nemlig at de tre blokke på Dortesvej nu er revet ned, og det betyder, at 216 boliger er forsvundet. På grund af de verserende retssager går der nogle år, før der igen bliver bygget boliger i den del af Gellerup.
“Derfor giver det meget mening for alle lokale at sende hver anden bus vest om Gellerupparken,” skriver Helle Hansen til Midttrafik.
Ønsker nyt stoppested på Karen Blixens Boulevard
Desuden opfordrer Gellerup Fællesråd til, at der placeres et nyt stoppested i den sydlige ende af Karen Blixens Boulevard, lige over for Kløverskolen, der åbner til august:
“Der er i dag en forholdsvis lang gåtur op på den anden side af Verdenspladsen eller ned til stoppestedet på Tinesvej, hvor stoppestedet ligger meget isoleret – og for nogle virker meget utrygt, på grund af den nuværende situation med City Vest,” skriver fællesrådet.
Gellerup Fællesråd fortsætter i øvrigt underskriftsindsamlingen om 4A´s ruteføring, og håber at der vil være stor opbakning fra lokalområdet.
Midttrafik vil helst undgå grendelinger
Midttrafik har noteret sig ønsket fra Gellerup Fællesråd, oplyser Anne Bach, som er chefkonsulent for Rådgivning & Mobilitet.
“Optimalt set vil vi helst undgå grendelinger, da vi på baggrund af kundehenvendelser ved, at de kan skabe forvirring, men vi tillader det alligevel på linjer, hvor passagergrundlaget er for lavt til at køre med det samme antal afgange som på ’hovedstrækningen’, for eksempel på linje 1A i Vejlby/Risskov,” skriver hun i en kommentar.
Midttrafik er sammen med Aarhus Kommune i gang med at udarbejde en plan for en ny kollektiv trafikstruktur i Aarhus til 2027 i forlængelse af aftalen om en Grøn Mobilitetsplan for Aarhus Kommune.
“En del af dette arbejde vil bestå i at vurdere betjeningen af de enkelte byområder i kommunen, herunder Gellerup og Brabrand, og hvordan den fremtidige betjening skal være,” skriver Anne Bach.
Hun understreger dog, at mange ting spiller ind i vurderingen af, hvad der vil være den bedste løsning. Ud over henvendelser fra kunder ser man bl.a. på passagerstrømme, brug af stoppesteder, passagergrundlag, byudvikling, plan- og vejforhold og fremkommelighed for busserne .
“Der er således tale om en række forskellige forhold, som tilsammen danner grundlag for vores vurdering. På denne baggrund laver vi en indstilling til den enkelte kommune og/eller Region Midtjylland, som træffer den endelige beslutning,” forklarer chefkonsulent Anne Bach.
Læs også:
Buslinje 4A fra Brabrand til Viby vil køre 10 gange i timen i myldretiden