Skole og fritidstilbud skal hænge endnu bedre sammen, og det har Sødalskolen fundet en god løsning på. For to år siden flyttede fritidsklubben Klub 3 ind på skolen. Og i mandags indviede skolen det nye pædagogiske læringscenter, som også fritidsklubben kan bruge.
”Man skal fejre, når noget, der har taget lang tid, endelig lykkes. Det her startede allerede i 2012 som en ret flot idé. At man i det lokalområde, man bor i, kan gå i den lokale skole og komme i den lokale klub, og at der er en sammenhæng i tilbuddene”, sagde rådmand Thomas Medom (SF), inden han klippede snoren over til symbolet på de nye tider – både på Sødalskolen og andre af kommunens skoler.
”Trappen mellem klubben og det pædagogiske læringscenter er et symbol på, at fritid og skole hænger godt sammen her. Nu har skolen samlet set fået et utrolig lækkert unge-miljø med fine grønne områder lige uden for døren”, sagde Thomas Medom.
Han roste skolen for at være god til at tænke utraditionelt. Gennem de seks år, det har taget at gøre ideerne til virkelighed, har man været i stand til at udvikle ideerne skridt for skridt og ved hjælp af penge fra flere forskellige puljer.
”De unge betragter os som en enhed”
Klub 3 åbnede på skolen i januar 2016 efter i en årrække at have haft til huse lidt længere oppe ad Louisevej. En del af de unge har hjulpet med at indrette klubben, og nogle af dem har også arbejdet på etableringen af dirt jump bane, beachvolleybane og skaterrampe i området udenfor.
Og mandag kom det pædagogiske læringscenter så til. Det hed i ”gamle dage” et bibliotek. Men hvor det tidligere kun var et sted, man lånte bøger, er lokalerne nu indrettet til, at man kan sidde og arbejde uforstyrret. Derfor er de også en glimrende tilføjelse til klubbens lokaler nedenunder, hvor støjniveauet let kan være en del højere.
Skoleleder Karen Henriette Jessen talte ligesom Thomas Medom om visionerne om en større sammenhæng mellem skole og fritidstilbud.
”Vi kan mærke, at de unge nu også betragter os som en enhed. Da vi for eksempel for nylig havde afslutning for vores 9. klasses elever, var det ikke kun lærere, der blev hædret, men også medarbejderne i klubben”, fortalte hun.
Håndværkerne ved at være færdige
Med det nye pædagogiske læringscenter og trappen mellem de to områder har Sødalskolen fået etableret den sammenhæng, de øvrige skoler i Aarhus også på sigt skal etablere mellem skole og fritid, forklarede Thomas Medom.
”Sødalskolen er en af de skoler, hvor tankerne hurtigst er blevet realiseret. Og samtidig virker det, som om processen her har været rigtig god. Der kan ofte være tale om forskellige kulturer, som vanskeliggør det en smule”, sagde rådmanden.
Sødalskolen har de sidste par år vænnet sig til, at have håndværkere på skolen. Men nu lysner det i forhold til at få projekterne færdig: Nye fag- og klasselokaler er så småt blevet taget i brug, og toiletterne på skolen er også blevet renoveret. Endelig er skolens gymnastiksal nu også næsten klar til brug.
Sådan ser et moderne skolebibliotek – også kaldet pædagogisk læringscenter – ud. Foto: Martin Gravgaard.