Aarhus Midtby er ved at sande til i trafik, og Teknik og Miljø har bl.a. foreslået en udvidelse af Silkeborgvej til fire spor for at klare presset fra stadig flere biler. Men der er behov for en langt mere radikal løsning, mener debattør Jørgen Christensen: Lav togsporene ud til Brabrand og motorvejen E45 om til letbanespor og anlæg en ny banegård i Årslev til de kommende eldrevne fjern- og højhastighedstog.
Trafikken i Aarhus bare vokser og vokser. Teknik og Miljø udgav for nylig en rapport med anbefalinger om trafikinvesteringer for 16 milliarder kroner, hvis ikke trafiknettet reelt skal bryde sammen inden 2035. Blandt andet bliver der et stigende pres på indfaldsvejene, blandt andet Silkeborgvej.
Aarhus Byråd afventer i øjeblikket resultatet af forundersøgelsen til letbanens 2. etape, der for et stort milliardbeløb skal forbinde Brabrand med midtbyen via Bispehaven og Hasle. Men Jørgen Christensen, som har repræsenteret interesseorganisationen SPOR-jylland, foreslår at bruge pengene på en anden måde:
Lav sporene ud til Brabrand og videre ud til motorvejen E45 om til letbanespor. Byg en ny banegård i Årslev ved ”Firkløveret” til fjern- og højhastighedstogene. Og lav en ny 12 kilometer lang jernbanestrækning i trafikkorridoren langs E45.
En dobbeltsporet letbanestrækning fra Årslev til Midtbyen med en hyppig frekvens af letbanens togafgange og en transporttid på 8 minutter fra Årslev til Aarhus H vil betyde, at mange århusianere, østjyder og pendlere vil benytte denne nye banegård, mener Jørgen Christensen.
Og alle de andre rejsende, som ikke skal ind til Aarhus H, vil få en rejsetidsbesparelse på over 15 minutter.
”Banedanmark behøver så heller ikke at lave samtlige broer ud til Brabrand om, for at få de 8 meter høje køremasterne ind under – for at få højhastigheds- og fjerntogene ind til Aarhus H, og man behøver heller ikke at grave sporene ned under Aarhus H. Letbanens køremaster kan fint være under Aarhus H, hvad den nuværende letbane har bevist”, skriver han i et debatindlæg.
Stor aflastning af Aarhus H
”90.000 biler passerer forbi ”Firkløveret” hvert døgn. Der vil være mulighed for at kort- eller langtidsparkere for både pendlere og ”folk der skal til København”. Det er ikke muligt er ved Aarhus H i dag.
En rutebilstation kan også etableres her,” skriver Jørgen Christensen.
Han tilføjer, at DSB allerede har planlagt at lave et værksted i Årslev tæt på ”Firkløveret” til reparation af de nye el-tog. Desuden er en jernbanestrækning til Silkeborg via Låsby forundersøgt og kommer lige igennem ”Firkløveret”.
”En ny jernbane langs E45 og en jernbanestation ved ”Firkløveret” vil i den grad aflaste Aarhus H både trafik- og jernbanemæssigt. ”Firkløveret” ved Årslev kan blive et nyt tiltrængt jernbaneknudepunkt i stedet for at pakke det hele sammen i Aarhus Centrum.”
Letbanens etape 2 vil give trafikkaos
Jørgen Christensen opremser i sit debatindlæg alle de problemer, der følger med letbanens etape 2:
”Uanset hvilken løsning, man vælger, vil der blive trafikkaos i midtbyen, da det er helt sikkert, at der vil skulle lukkes gader, for at letbanen kan være der. Kørende trafik i form af privatbiler og offentlige busser, vil de i den grad få større problemer. Det er uanset om man flytter Rutebilstationen tættere på Aarhus H eller ej.”
”Ved en linjeføring af letbanen Rådhuspladsen, Vester Allé, Viborgvej, skal der lige bruges 655 millioner ekstra til flytning af el-, telefon-, vand-, affalds- og varmeledninger. 8 fællesråd har protesteret mod denne linjeføring. Desuden vil køremaster gennem byen nok ikke forskønne byen.”
Jørgen Christensen gennemgår desuden letbanens økonomi, der formentlig vil betyde yderligere store besparelser på både ”gule” og ”blå” busser.
Store investeringer i forbindelse med elektrificering
Dertil kommer vanskelighederne med omstilling til de kommende el-tog. De otte meter høje køremaster kan ikke være under bygningerne ved Aarhus H. Banedanmarks oprindelige forslag var at rive disse bygninger ned, for at få plads til køremasterne, men Folketinget besluttede, at Banedanmark skulle nedgrave skinnerne under Aarhus H. Denne løsning ventes at koste 500-600 millioner kroner.
Disse investeringer vil kunne undgås, hvis man i stedet vælger at lade letbanen køre fra en ny banegård i Årslev og ind til Aarhus H, understreger Jørgen Christensen. Han peger desuden på de problemer, der allerede nu er med for mange biler i midtbyen:
”Hvor vil de have alle trafikanterne i Aarhus Midtby? Hvad med parkeringsmuligheder? Hvor er Aarhus Byråd henne?”
Læs også: