På mandag mødes Brabrand-Årslev Fællesråd med fagfolk fra Aarhus Kommune. Fællesrådet har ét stort ønske med til mødet: Der skal hurtigt gøres noget ved den massive og hurtigt-kørende biltrafik i hele bydelen.
”I aften skete det igen – en bil i alt for høj fart torpederede helleanlægget på J.P. Larsens Vej ud for Skovbakkevej med omfattende materiel skade til følge. Det er minimum tredje gang det seneste år, at en bil forulykker på J.P. Larsens Vej som følge af for høj fart. Vi må og skal have fartdæmpende foranstaltninger på vores skoleveje – nu!!!”
Sådan lød et opslag i Facebook-gruppen Brabrand Beboerne for nogle uger siden, og det affødte en lang række kommentarer om nødvendigheden af hurtige løsninger.
I tirsdags havde ”Trafikgruppen Sikker Skolevej Brabrand” under Brabrand-Årslev Fællesråd inviteret til møde om udfordringerne, og hele 14 borgere fra alle dele af Brabrand mødte op og diskuterede engageret og konstruktivt, hvad problemerne grundlæggende består i, og hvordan de kan løses.
Allerede på mandag d. 19. marts bliver der mulighed for at tage hul på dialogen med Aarhus Kommune om mulige løsninger, da et årligt dialogmøde mellem fællesrådet og kommunens fagfolk i forvejen er aftalt.
De to store problemer
Det stod på borgermødet forleden klart, at udfordringerne overordnet set kan opdeles i to hovedproblemer – der er indbyrdes sammenhængende:
For det første består en stor del af trafikken i Brabrand af gennemkørende, som ikke bor eller har et ærinde i bydelen, men bare kører igennem. Eksempelvis viser trafikmålinger, at der på Søskovvej mellem de to søer i døgnet kører 7000 biler.
For det andet er en del veje plaget af alt for høj hastighed, og blandt andet på Langdalsvej, J.P. Larsens Vej og Hejredalsvej er mange borgere tydeligvis trætte af den massive hurtigt-kørende trafik, især først og sidst på dagen.
”Mange af trafikproblemerne hænger sammen – Hejredalsvej, JP Larsensvej, Truevej/Langdalsvej plages af de samme problemer, Hovedgaden, Hougaardsvej, Kirkevej, Byleddet, Ørvadsvej er også hårdt prøvet,” skrev trafikgruppen blandt andet i oplægget til mødet.
Luk Søskovvej!
Debatten gik blandt andet om Søskovvej, der for de lokale er en hyggelig måde at krydse de to søer på og køre bag om Brabrand Sø til Stautrup og Viby. Men for tusindvis af andre er det i øjeblikket den hurtigste genvej mellem det vestlige og sydlige Aarhus.
De seneste trafikmålinger har vist, at cirka 7000 bilister dagligt benytter Søskovvej, hvilket gør den til en af de mest trafikerede veje i Aarhus.
Der var rundt om bordet enighed om, at den massive mængde af gennemkørende trafik er et stort problem for hele Brabrand, fordi mange af de biler fortsætter op gennem Brabrand via J.P. Larsens Vej og Hejredalsvej, da det er den hurtigste løsning, når andre muligheder er ”sandet til” morgen og aften.
Paw Simon Krogh, som bor på Hougaardsvej, var en stærk fortaler for, at Brabrand skal stille krav om en forsøgsmæssig lukning af Søskovvej, som en måde at minimere trafikproblemerne i hele bydelen.
”Det er bydende nødvendigt, at vi gør noget ved den massive trafik på Søskovvej, der skaber en stor del af problemerne andre steder i Brabrand. Med en lukning af Søskovvej tager vi 7000 biler ud af ligningen,” sagde han på mødet.
Stemning for midlertidige løsninger
Der var på mødet bred enighed om, at problemerne kalder på meget hurtige løsninger – allerhelst inden sommerferien. Samtidig var der forståelse for, at der er behov for langsigtede sammenhængende planer, der ikke bare flytter problemet fra en del af Brabrand til en anden.
”Vi må tænke i pilotprojekter og først afprøve løsninger i en tidsbegrænset periode. Hvis de så virker, kan man gøre dem permanente”, foreslog Carsten Warnich, som bor på J.P. Larsens Vej.
Forskellige trafikdæmpende metoder blev diskuteret. Fagfolk, som arbejder med trafikløsninger i det daglige, kunne fortælle, at erfaringerne med de såkaldte pudebump og ”1-2-veje” er dårlige, både når det gælder effekt og trafiksikkerhed. Den bedste løsning ser ud til at være trafikchikaner, der tvinger bilerne til at køre zigzag, hvilket gør, at de må sætte farten ned.
”Vigtigt at vi taler med én stemme”
Engagementet var højt bordet rundt, og diskussionen gik lystigt på kryds og tværs. Pernille Sølvhøj Roelsgaard fra trafikgruppen forsøgte mod slutningen af mødet at samle op:
”Vi bør se på udfordringerne som én samlet problemstilling. Det nytter ikke kun at gå i aktion på J.P. Larsens Vej eller Søskovvej. Det er vigtigt, at vi tænker i helheder og taler med én stemme”, sagde Pernille Sølvhøj Roelsgaard på mødet. Hun opfordrede til at fortsætte den konstruktive dialog, som trafikgruppen de sidste par år har etableret med kommunens fagfolk.
Der var stemning for at fremlægge forslag, der er billige og enkle at gennemføre, og derfor hurtigt kan sættes i værk. Der var især bred enighed om at foreslå opsætning af trafikchikaner, mest akut på J.P. Larsens Vej og Hejredalsvej, ligesom dæmpning af gennemkørende trafik med busgrave eller ensretninger er med i det idékatalog, Fællesrådet vil præsentere for kommunen.
Samtidig blev der fra flere sider mindet om, at man i arbejdet ikke må glemme Hovedgaden, hvor der fortsat køres stærkt, samtidig med at flere hundrede skolebørn hver dag går eller cykler den vej til skole.