Tre ud af fire biler på Hejredalsvej kører for hurtigt, nogle af dem endda dobbelt så hurtigt som tilladt, viser Aarhus Kommunes seneste trafikmåling. Mange har igennem de sidste 30 år forsøgt at gøre noget ved problemet, senest de nytilkommende Janni Vestergaard og Mette Kelstrup Madsen, men trods gentagne møder med kommunens fagfolk er der fortsat ingen konkret løsning.
Da Janni Vestergaard og hendes mand for to år siden så på hus på Hejredalsvej, blev de straks interesserede i at købe. Et rart kvarter, et dejligt grønt område og en fin udsigt ud over ådalen…
”Da vi så flyttede ind i huset, blev vi virkelig overraskede. Vi havde jo set på huset midt på dagen, hvor trafikken ikke var så slem. Men det går så op for os at Hejredalsvej er en motorvej, hvor der bliver kørt virkelig hurtigt,” siger Janni Vestergaard.
”Man bliver først sur og rasende – og senere mest bare utryg og bange. Det er fra mange sideveje med livet som indsats, at man kører ud på Hejredalsvej. Der er så dårligt udsyn, så folk ruller vinduet ned for at prøve at høre, om der kommer nogen. Ofte kommer der så alligevel en bil farende, og der bliver dyttet, fordi man ikke kommer hurtigt nok op i fart”.
”Det er utrygt at færdes og cykle her. Vi har aldrig oplevet en vej, hvor vi ser så mange både børn og voksende cykle på fortovet”, fortæller hun.
Hastigheder over 130 km/t
Sammen med Mette Kelstrup Madsen, som bor lidt længere nede ad vejen, har hun i over et år forsøgt at få Aarhus Kommune med på en løsning, der kan dæmpe farten på Hejredalsvej, der for mange er en hurtig smutvej, når Silkeborgvej ”sander til”.
Mette Kelstrup Madsen og hendes familie har i halvandet år boet på Ligustervej ud mod Hejredalsvej. De er lige så trætte af vanvidskørslen.
”Det er ikke så meget trafikstøjen i sig selv, selvom det larmer en del. Det er mere, at man bliver gal over, at folk kan finde på at køre så stærkt. Man tænker jo også, at vores børn skal kunne færdes her sikkert”, bemærker hun.
Familien har købt en fartmåler og kan fra haven måle hastigheder på op til 134 km/t. Desuden er overhalinger helt almindeligt, selvom der er fuldt-optrukne linier.
Rådmanden på besøg til kaffe og kage
De to kvinder har hele lokalområdets opbakning til arbejdet for fartdæmpning på Hejredalsvej. 327 har skrevet under på ønsket om en løsning, og alle grundejerforeninger og boligforeninger i området støtter arbejdet. Det samme gør institutionen Birkebakken, der også ligger på Hejredalsvej, samt Gellerup Fællesråd og Brabrand-Årslev Fællesråd.
I foråret 2017 skrev de alle under på et brev til daværende rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz, og inviterede ham til et møde på Hejredalsvej.
Rådmanden svarede ja tak og mødte op til mødet hos Janni Vestergaard d. 28. juni med flere embedsmænd samt en frisk trafikmåling. Flere grundejerforeninger, Birkebakken og Brabrand-Årslev Fællesråd var også repræsenteret ved mødet.
Trafikmålingen viste, at 3 ud af 4 kører hurtigere end de tilladte 50 km/t på Hejredalsvej.
”Vi fik at vide, at det var virkelig slemt. Faktisk var det så slemt, at kommunen havde pligt til både at gøre noget ved problemet og at involvere politiet. I det hele taget gik mødet virkelig godt. Vi havde en god dialog, og de lovede at gå hjem og skitsere nogle løsninger.”
Som at starte forfra
Alle gik tilfredse hjem fra mødet i tiltro til, at der nu ville ske noget. Da de ikke hørte noget, henvendte Janni Vestergaard og Mette Madsen sig midt på efteråret, godt tre måneder efter mødet, for at høre om der var nyt.
Svaret var, at der havde været udskiftning i medarbejderstaben, og derfor var der ikke sket noget i sagen. Derefter kom kommunalvalget… og i januar 2018 henvendte de sig igen til forvaltningen, da de fortsat intet havde hørt.
Der var nu kommet en ny medarbejder, som kunne konstatere, at der ikke lå ret meget skriftlig dokumentation på sagen. Da Kristian Würtz heller ikke længere var rådmand, men var blevet afløst af Bünyamin Simsek (V), var det som at starte helt forfra.
D. 19. marts holdt Brabrand-Årslev Fællesråd møde med repræsentanter for Aarhus Kommune om trafikale problemstillinger i området. Her fremlagde fællesrådets repræsentanter mulige løsningsforslag på en række problemer med massiv, hurtigtkørende trafik på især Hejredalsvej, J.P. Larsens Vej og Langdalsvej.
”Vi var konstruktive, imødekommende og havde sågar fundet billige smarte løsninger – så vi kunne komme langt for pengene og flere veje kunne få tiltag.” fortæller Janni Vestergaard. Forslagene blev alle afvist af kommunens udsendte.
”Vi vil gerne have jeres hjælp til at prioritere problemerne, ikke at komme med løsningerne”, husker Janni Vestergaard, at der blev sagt.
Dog blev det aftalt ved mødet, at Hejredalsvej og J.P. Larsensvej bliver opprioriteret i forhold til tiltag, så d. 27. marts blev fællesrådet inviteret til et nyt møde hos Aarhus Kommune. På mødet fremlagde Janni Vestergaard og Mette Kelstrup Madsen igen flere løsningsforslag. Her var dialogen noget mere konstruktiv, men der er fortsat et godt stykke vej til at finde frem til den optimale løsning.
Chikaner suppleret med bump
Beboerne omkring Hejredalsvej ønsker først og fremmest en permanent sænkning af hastigheden, meget gerne helt ned til 40 km/t. De foreslår effektive bump suppleret med chikaner, der tvinger bilisterne til at køre langsommere.
Desuden ønsker beboerne etableret en cykelsti på Hejredalsvej. De har haft fagfolk til at måle vejens bredde, og de konkluderer, at der er plads til en cykelsti, uden at det bliver nødvendigt at tage af fortovet. Men kommunen mener ikke, at der er plads.
Kommunens folk har især udtrykt bekymring for, om bump og chikaner vil gøre det for besværligt for buschaufførerne. Desuden mener man, at det vil blive for dyrt at flytte kloakker i forbindelse med etablering af en cykelsti.
”Hertil foreslog vi også billige alternative løsninger, hvor det ikke kræves at kloakkerne skal flyttes. Det blev ikke videre kommenteret”, fortæller de.
Janni Vestergaard og Mette Kelstrup Madsen oplever, at kommunens fagfolk tænker meget traditionelt og har svært ved at se nye løsninger, hvor man kombinerer forskellige tiltag. Håbet er dog stadig, at Aarhus Kommune vil gå med til en løsning, der for alvor gør noget ved problemet.
”Vi er virkelig kommet med mange løsningsforslag, og vi har også meldt os til at være testområde, hvor man kan afprøve nye løsninger. Vi står her med ekstraordinære trafikale udfordringer, som kræver ekstraordinære løsninger”.